Umetnici stvaraju odeću od smeća kako bi naglasili nesreću Demokratske Republike Kongo: bogata resursima, ali opterećena siromaštvom, ona je smetlište za globalni otpad.

Počelo je kao kontrakulturni umetnički pokret 2001. godine. Nakon godina studiranja na Akademiji likovnih umetnosti u Kinšasi – sledeći savete profesora o stvaranju dela s "pravim" materijalima poput smole i gipsa – neki studenti u Demokratskoj Republici Kongu odlučili su da učine nešto drugačije. Stvarali su umetnost od onoga što je bilo u njihovoj neposrednoj okolini, uključujući gume, auspuhe, penu, plastične flaše, antene, konzerve u kojima je bilo mleko ili boja, perje, CD-e, gumene papuče i druge odbačene predmete.
Umetnici veruju da su takve kreacije bliske kongoanskoj publici i oslikavaju prekomeran aspekt života u Kongu: otpad.
Otpad koji lokalno stvaraju građani. Otpad koji su ovoj zemlji utrapile hiperpotrošačke države. Otpad nastao beskonačnim vađenjem resursa iz zemlje Demokratske Republike Kongo ili pohlepnim prikupljanjem istih iznad zemlje.
U Kinšasi su slivnici prepuni plastičnih flaša koje ne mogu da se recikliraju. Tržišta su preplavljena robom iz druge i treće ruke, otpadom iz zemalja s visokim dohotkom i, ubrzanim tempom, iz Kine. U područjima gde međunarodne fabrike rudare kobalt – dragocenu komponentu baterija pametnih telefona – česta odbacivanja otpada zagađuju rečne sisteme i okolni život.
Pogledajte fotografije u galeriji:


Prenamenom otpada za stvaranje skulptura i umetničkih predstava umetnici su želeli da usmere pažnju javnosti prema trenutnoj hitnoj situaciji. Godine 2015. postavili su temelje za institucionalizovanje svoje umetnosti: Ndaku Ya – "Život je lep", na čelu sa Edijem Eketeom. Umetnik i društveni aktivista rođen u Kinšasi, Ekete je takođe utemeljio festival KinAct, godišnje predstavljanje provokativnih kreacija. Umetnicima otpad sve više otvara mogućnost za komentarisanje teških društveno-političkih pitanja.
"Robot Anons", nosiva skulptura Jareda Kalenge, napravljen je od slomljenih delova radija. Ona nastoji da podigne svest o sve širem dometu lažnih vesti.
"Električna žena", kreacija Falone Mambu napravljena od električnih žica, dvoznačna je. Govori o nedostatku električne energije u Demokratskoj Republici Kongo i, istovremeno, o tome šta se događa u mraku: seksualni napadi, otmice. Mambuina inspiracija za rad crpena je iz perioda njenog života kada je bila beskućnica.
Ti društveno svesni stvaraoci koji odbijanje pretvaraju u protestnu umetnost "ovde pomeraju granice", kaže Ivon Edumu, osnivač Galerije Malabo u Kinšasi. "Ne vidimo mnogo toga."
NAPISALA: AJODEDŽI ROTINVA
SNIMIO: STEFAN GLADJU