Tragovi oblaka koji ostaju nakon što avion preleti nebo mogu da budu opčinjavajući kako za decu, tako i za odrasle.
Saobraćaj mlaznih aviona postao je toliko uobičajen da nije neobično videti nekoliko dugotrajnih pruga na poslepodnevnom nebu. Iako mnogi smatraju da su te trake lepe na blistavom plavom nebu, drugima deluju alarmantno. Pre nego što se udubimo u razne teorije o mogućim štetnim efektima, red je da damo naučno objašnjenje za ove tragove.
Pogledajte i: Kontroverzni HAARP će biti isključen?
Mlazni motori izbacuju veoma vruć vazduh, a zbog toga što je vodena para jedan od nusproizvoda izduvnog sistema, taj vazduh je takođe veoma vlažan. Međutim, visoko u atmosferi gde lete avioni, vazduh je obično veoma hladan. Pored toga, atmosfera gore veoma često ima nizak pritisak pare, tj. silu koju para vrši na okruženje.
Saznajte i: Deset najpoznatijih uspešnih atentata
Kada mlazni avion izbaci vreo i vlažan vazduh u atmosferu koja je hladna i ima nizak pritisak pare, rezultat je kondenzacija. Vodena para koja izlazi iz motora brzo se kondenzuje u vodene kapljice, a potom se one kristalizuju u led. Ledeni kristali su oblaci koji ostaju iza motora. Zbog toga se tragovi koje vidimo nazivaju "kontrejlsi", što je skraćenica za "condensation trails" (kondenzacioni tragovi). Da bi se lakše objasnili, naučnici ih porede sa našim dahom koji možemo da vidimo kada je vreme hladno.
Teorija zavere: Napad na SAD finansirao saudijski princ
Međutim, kontrejlsi se ne sastoje samo od ledenih kristala i vodene pare, već i od drugih nusproizvoda izduvnog sistema motora. U njih spadaju ugljen-dioksid, azotni oksidi, čestice sulfata i čađ. Mnogi ističu da to, uz dodatni pokrivač u vidu oblaka, može imati veoma negativne efekte na prirodnu sredinu. Teoretičari zavere nazvali su kontrejlse "kemtrejlsima" (tragovi hemije) sumnjajući da vlada koristi prednost ovog naučnog fenomena za tajno puštanje drugih supstanci u atmosferu.