Još
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Zanimljivosti

Izgrađen na više od 25 hiljada žrtava: Panamski kanal - jedan od najzahtevnijih građevinski projekata u istoriji

Autor Milana Petrović
Autor Milana Petrović

Panamski kanal, uz Suecki, predstavlja jednu od najvažnijih pomorskih žila kucavica.

Izvor: Solarisys/Shutterstock

Panamski kanal je veličanstveni, ljudskom rukom izgrađen kanal u najužem delu Srednje Amerike koji spaja Atlantski okean (Karipsko more) s Tihim okeanom (Panamski zaliv).

Uz Suecki kanal predstavlja jednu od najvažnijih pomorskih žila kucavica sveta. Kroz njega prolazi oko trećina prevoza tereta na potezu od Azije do Amerike.

Možda će vas zanimati i:

Dugačak je 81,6 km. Na najužem mestu širok je 91,5 m, a na najširem 350 m. Dubina kanala iznosi 13,7 m. Prosečno 40 brodova dnevno prođe kroz Panamski kanal, a po brodskom kontejneru plaća se oko 60 evra, pišePun kufer.

Izgradnja, odnosno prvi pokušaj izgradnje započeo je 1881, ali su se osam godina kasnije radovi zaustavili zbog bankrota. U prvih osam godina čak su 22 hiljade ljudi izgubile živote pri pokušaju izgradnje, najpre zbog nedovoljne pripreme za jedan od najzahtevnijih građevinski projekata u istoriji.

Nakon velikih gubitaka, uključujući i 800.000 deoničara koji su izgubili novac nakon propasti projekta, 1904. godine Amerikanci uzimaju projekt u svoje ruke. Zahvaljujući boljim zdravstvenim uslovima za radnike, poboljšanim građevinskim rešenjima, kanalima i branama, Amerikanci uspevaju da otvore Panamski kanal 15. avgusta 1914. godine – ali ne i bez dodatnih žrtava. Broj poginulih radnika za vreme američke izgradnje kanala bio je 5600.

Bez detaljnih studija terena i razrade plana radnici nisu mogli da se pripreme na česte odrone zemlje jer se kanal gradio u nivou mora bez brana. Veliki problem bile su i bolesti (malarija i žuta groznica) među radnicima koji su svakodnevno radili u vodi.

Panamski kanal doževio je nekoliko proširenja, a poslednje je dovršeno 2016 godine. Projekat vredan 5,25 milijardi dolara trajao je devet godina kako bi i veliki brodovi poput Panamaxa (maksimalne dužine, širine i dubine koje se mogu prilagoditi izvornoj infrastrukturi) mogli nesmetano da prolaze.

Neki brodovi su dalje preveliki, ali 96 posto kontejnerskih brodova koji su trenutno u službi mogu da plove kanalom.

Možda će vas zanimati i:

Najnovije

Priroda

Nauka