Pored ogromnih pustinja i izuzetnih arheoloških lokaliteta, Saudijska Arabija ima Džedu - kapiju do svetih mesta.

U istorijskoj luci Džeda, u Saudijskoj Arabiji, palme se njišu na povetarcu ispred svetlucave vode Crvenog mora, dok se Meka prostire u planinama odmah iza.
Hiljadama godina stara, Džeda na arapskom znači "baka", a legenda kaže da je ovde sahranjeno predvečerje Biblije. Hodočasnici i istorijski putevi začina koji su vodili preko Indijskog okeana takođe su kucali na njena vrata.
Međutim, Saudijska Arabija se brzo menja, a deo njenog plana Vizija 2030 uključuje restauraciju drevne Džede. Vladin strateški plan je da pripremi ekonomiju i društvo za surovosti post-naftne ere, a uključuje - sve: od implementacije digitalnih i infrastrukturnih projekata do oslobađanja žena, od ograničenja islamskog zakona do stvaranja kreativnijih i dinamičnijih radnih mesta.
Plan ima još jedan krak: razvoj turizma do toliko velikih razmera da će postati drugi izvor prihoda zemlje. Od 2019. putnici iz 49 zemalja mogu da podnesu zahtev za turističku vizu.
Pored ogromnih pustinja i izuzetnih arheoloških lokaliteta, Saudijska Arabija ima Džedu - kapiju do svetih mesta.
Ukupno 650 zgrada iz XVIII I IXX veka u Al-Baladu (Stara Džeda) građenih od koralnog kamena i belo malterisane, nalaze se na Uneskovoj listi svetske baštine.


Kapija na putu do svetih gradova
Džeda je glavni grad Hidžaza, što znači "barijera", uskog regiona duž Crvenog mora omeđenog planinama i visoravni na istoku. Vekovima su muslimanski hodočasnici iz celog Bliskog istoka, Afrike i Azije svraćali u Hidžaz, na putu u svete gradove Meku i Medinu. Al-Balad, u blizini prvobitne luke iz VII veka, je prvo mesto u Arabiji koje bi muslimanski hodočasnici videli.
Stari grad, nekada centar trgovine začinima, predstavlja slagalicu belih zgrada ukrašenih zatvorenim balkonima od indijske tikovine. Balkonski paravani su izrezani u obliku rešetke i nazivaju se rošani, od persijske reči rozen, što znači "otvor za prozor". Ovde su žene mogle da sede i gledaju na ulicu, a da ih prolaznici ne vide.
Rošani iz Džede su slični muharabijima u Tunisu, Egiptu i Levantu. Složenost rezbarije se nadovezuje na bele fasade koje iznenađuju svojom jednostavnošću. Ovde nema dva identična rošana, ali arhitektonski obrazac cele stare luke ipak izgleda ujednačeno.
"Na arapskom kažemo 'kuće razgovaraju jedna sa drugom'", objašnjava Abir Džamil Abu Sulejman, koja je 2011. postala prva žena turistički vodič u Saudijskoj Arabiji.
Ahmed Angavi vodi radionicu koja oživljava zanat izrade rošana.
"Mreža u svim svojim varijacijama", rekao mi je Angavi, "predstavlja geometriju koja izražava i jedinstvo i raznolikost islamskog sveta".
Kada nisu u prirodnoj tamnosmeđoj tikovini, rošani su ofarbani u zeleno ili nebesko plavo. Zelena je boja islama i Kraljevine Saudijske Arabije, dok je plava inspirisana Sidi Bou Saidom, gradićem na Mediteranu. A baš kao i pojedina grčka ostrva, pospane uske ulice stare Džede divno su naseljene mačkama.
Miris tamjana osnažuje osećaj koji imate u unutrašnjost Al-Balada.
U Staroj Džedi možete posetiti hladnu i mračnu unutrašnjost kuće Nasif, osmansku vilu iz 19. veka u kojoj je Abdulaziz Ibn Saud živeo od 1925. do 1927. godine. On je tada bio poznat kao "Kralj Hidžaza, sultan Nedžda", pre nego što su ova dva regiona kojima spojena u Saudijsku Arabiju 1932. godine.
Bez Abdulaziza i njegove ratoborne harizme, naftni gigant Saudijska Arabija verovatno nikada ne bi ni postojala, a Bliski istok bi sada bio radikalno drugačiji.
Iz ove kuće vidi se i elegantna bela Šafijsko džamija koja se nalazi pored stare luke. Njen minaret je star 800 godina, dok ostali delovi zgrade datiraju iz 18. veka.
Iznad stereotipa
Mnogi Saudijci koji su se školovali u inostranstvu, vratili su se u svoju zemlju i zadržali svoje kulturne vrednosti: muškarci i dalje nose gutre i duge pamučne haljine, a žene nose abaje i hidžabe. Saudijci su postali kosmopolite, a nisu izgubili sebe, a Al-Balad je u srcu svega toga.