Završena dvomesečna ekspedicija: Tajne Zelandije, najmlađeg kontinenta

Dvomesečno istraživanje Zelandije je završeno juče, a ovo su najvažnija otkrića.

Izvor: Foto: Printscreen

Tridesetak naučnika iz Međunarodnog programa za proučavanje okeana je pre dva meseca krenulo na ekspediciju iz Australije u želji da dodatno istraže Zelandiju, najmlađi kontinent.

Čak 94 odsto se nalazi pod vodom: Zelandija, skriveni osmi kontinent

Zelandija je ove godine proglašena za najnoviji kontinent. Uključuje ostrvo Lord Hau, Novu Kaledoniju i Novi Zeland.

Ekipa istraživača je podelila svoje pronalaske iz dvomesečne ekspedicije, jednog od prvih intenzivnijih istraživanja u regionu, otkrivajući pronalazak fosila i dokaze velikih tektonskih pokreta.

„Otkriće mikroskopskih školjki organizama koje su živele u toplim, plićim morima i spora i polena iz kopnenih biljaka, otkrivaju da su geografija i klima Zelandije bile veoma drugačije u prošlosti“, rekao je profesor Gerald Dikens sa Univerziteta Rajs.

Bušenjem morskog dna na šest različitih lokacija, na dubinama većim od 1.250 metara, naučnici su sakupili više od 8.000 primeraka i stotine fosilnih vrsta i zabeležili istorijske promene u geografiji, vulkanizmu i klimi Zelandije.

Prikupljena jezgra sedimenata su pokazala dokaze tektonskih, ekoloških promena, kao i promene u cirkulaciji okeana i globalnoj klimi u periodu od nekoliko miliona godina.

Velike geografske promene u Zelandiji omogućavaju pretpostavke za razumevanje pitanja poput onih kako su se biljke i životinje raširile i evoluirale u Južnom Pacifiku.

Izvor: B92/Gardijan