Da li su i bića sa malim brojem nervnih ćelija sposobne da uče? Eksperiment na meduzama pruža iznenađujuć odgovor

Nova studija sprovedena na neobičnom stvorenju sa 24 oka, otkriva odgovor na večitu dilemu da li i životinje sa svega par nervnih ćelija mogu da uče na osnovu novih iskustava.

Karipska kockasta meduza-0807492619.jpg Izvor: Jan BIELECKI / AFP / Profimedia

Iako njena veličina ne prelazi dimenzije ljudskog nokta i pored toga što ima samo nekoliko nervnih ćelija - karipska kockasta meduza (Tripedalia cystophora) je inteligentno stvorenje. Biolozi sa Univerziteta Kristijan-Albreht u Kilu i Univerziteta u Kopenhagenu su sada po prvi put uspeli da dokažu kako one mogu da uče iz iskustva, slično kao i ljudi.

U okviru studije objavljene u časopisu Current Biology, istraživači su trenirali male meduze i došli do kako sami tvrde zapanjujućih rezultata.

Izbegavanje prepreka u okruženju

Kockasta meduza ima složen vizuelni sistem od 24 oka. Koriste ga za navigaciju kroz stanište - mutne vode karipskih močvara mangrova - dok love vodene buve i izbegavaju podvodno korenje.

Ali kako meduze nauče da izbegavaju prepreke u okruženju? Da bi odgovorili na ovo pitanje, istraživači su počeli u laboratoriji da obučavaju životinje da prepoznaju i izbegavaju prepreke.

Da bi to postigli, tim je simulirao stanište meduza u rezervoaru za vodu koristeći sivo-bele pruge na unutrašnjem zidu. Sive pruge su označavale mangrove, bele pruge su predstavljale vodeno okruženje - jer meduze percipiraju prostorne udaljenosti kroz kontraste boja. Tokom eksperimenta, istraživači su menjali kontraste kako bi videli da li su se životinje prilagodile novim uslovima životne sredine.

Meduze su se na samom početku eksperimenta često "sudarale" sa simuliranim korenovima mangrova. Međutim, nakon samo nekoliko minuta istraživači su primetili razliku u njihovom ponašanju: životinje su povećale prosečnu udaljenost od sivih pruga za oko 50 procenata - i duplo manje se "odbijale" od njih.

"Ovi rezultati sugerišu da meduze mogu da uče kombinovanjem vizuelnih i mehaničkih stimulansa", kaže Anders Garm, profesor biologije mora na Univerzitetu u Kopenhagenu u Danskoj.

Prema mišljenju istraživača, na neuronskom nivou proces učenja kod kockastih meduza izgleda ovako: vizuelni senzorni centri, ne samo da sadrže oči meduze, već generišu i električne signale. Oni se pokreću kada se sudari sa preprekom i osiguravaju da se pošalje signal, što na kraju dovodi do toga da kockasta meduza izbegne prepreku.

Tokom ovog procesa učenja, životinje povezuju ono što znaju i menjaju svoje ponašanje na osnovu novih iskustava. Proces koji se naziva asocijativno učenje.

"Ovo je viši oblik učenja nego što biste očekivali od takvog stvorenja", kaže dr Jan Bilecki sa Univerziteta Kristijan-Albreht u Kilu, koji je obučavao meduze u svojoj laboratoriji.

Ovom studijom, istraživači pokazuju da su čak i najmanja stvorenja poput kockastih meduza - sa svojim jednostavno nervnim sistemom - sposobna za napredni oblik učenja. To dalje sugeriše da koreni učenja i pamćenja leže u prapočecima evolucije - i da su stoga stariji nego što su istraživači ranije pretpostavljali.

BONUS VIDEO:

Pogledajte