Otkriven još jedan dokaz da globalno zagrevanje menja ponašanje ptica

Autor HINA

Pitanje kako na životni ciklus životinja i biljaka utiču klimatske promene i poremećen početak godišnjih doba, postaje sve važnije u glavama ljudi.

Ptica vetruška Izvor: Shutterstock

S obzirom na to da klimatske promene podsiču raniji početak proleća u većem delu Severne Amerike, mnoge ptice polažu jaja ranije, prema novoj studiji koja povećava broj dokaza da globalno otopljavanje potpuno menja ponašanje divljih životinja, na primer menja im veličinu.

Od 72 vrste ptica koje su praćene u okolini Čikaga, otprilike jedna trećina položi jaja oko 25 dana ranije nego pre jednog veka, navodi se u članku objavljenom u časopisu Journal of Animal Ecology. Među pogođenima su i gugutka, vetruška i jastreb.

Naučnici do sada nisu pronašli nikakva jasna zajednička obeležja tim vrstama koja bi mogla da objasne zašto menjaju vreme polaganja jaja.

"Većina ptica koje smo posmatrali jedu insekte, a na sezonsko ponašanje insekata takođe utiče klima", rekao je glavni autor Džon Bejts, kustos odeljenja za ptice u Field Museum-u u Čikagu.

Samo nekoliko stepeni više ili manje može da ima veliki uticaj

Pitanje kako na životni ciklus životinja i biljaka utiču klimatske promene i poremećen početak godišnjih doba, "postaje sve važnije u glavama ljudi", rekao je Bejts.

Samo nekoliko temperaturnih stepeni manje ili više od dugogodišnjeg proseka može da ima veliki uticaj na to kad se pojavljuju insekti, drveće prolista, cveta cveće i, prema novom istraživanju, izlegu jaja.

Naučnici veruju da bi klimatske promene mogle da budu jedan od mnogih razloga za strmoglavi pad populacija ptica od 1970-ih, pri čemu su Sjedinjene Države i Kanada izgubile otprilike trećinu svojih ptica - ili oko 3 milijarde ptica - prema studiji iz 2019. objavljenoj u časopisu Science.

Jaja ptice vetruške
Izvor: Shutterstock

Potvrđeni rezultati studije u Ujedinjenom Kraljevstvu

Bejts i njegove kolege proučili su više od 1500 zapisa o ljuskama jaja koje se čuvaju u čikaškom muzeju Field, a mnogi datiraju iz razdoblja između 1872. i 1920. kada je skupljanje jaja bilo popularna zabava.

Ti entuzijasti viktorijanskog doba ostavili su detaljne, rukom pisane nalepnice s podacima kao što su vrsta ptice i datum sakupljanja.

Naučnici su zatim uporedili te zapise s više od 3000 modernih zapisa pa sve zajedno s podacima o nivoima ugljen dioksida na datume gnežđenja kroz čitavo vreme obuhvaćeno istraživanjem.

Zaključci studije potvrđuju rezultate studija sprovedenih poslednjih decenija u Ujedinjenom Kraljevstvu, koje su takođe otkrile da ptice polažu ranije jaja.