6 neverovatnih domova najboljih arhitekata među životinjama (FOTO)

Koliko je priroda oko nas naizgled čudna i koliko je veliko i moćno životinjsko carstvo videćete na sledećim primerima koji su pokazatelj spoja mašte i snalažljivosti za opstanak životinja i prirode.

Philetairus socius gnezdo na drvetu Izvor: Tony Sparkes / Alamy / Alamy / Profimedia

Kompas termiti

Termiti su društveni insekti koji grade velika gnezda u zemlji ili drvetu i mogu izazvati štetu na drvenim strukturama. Ponekad se nazivaju beli mravi, iako pripadaju sasvim drugom redu insekata. Kompas termiti grade gnezda u obliku velikih klinastih gomila. Klinovi su grubo orijentisani na jug i sever zbog čega je ova vrsta insekta dobila naziv kompas.

Kompas termiti Izvor: Shutterstock

Pčele

Pčele su blisko srodne sa osama i mravima. Glavna osobina svih pčela je da za ishranu skuplja cvetni polen, kao izvor belančevina i cvetni nektar kao izvor ugljenih hidrata. Najbolje poznata vrsta je evropska medonosna pčela.

Na Zemlji postoji oko 20 000 vrsta pčela u sedam familija rasprostranjenih skoro u svim područjima sveta. Veličina se kreće od 2 mm do 4 cm. Pretežno su crne ili sive boje. Osnovna podela je prema načinu njihovog života na solitarne i društvene pčele.

Saće Izvor: Shutterstock

Ose

Osa je insekt koja ima glatko telo crno – žute boje, koja na zadnjem delu tela ima otrovnu žaoku koju može da uvuče i koja se razlikuje od pčeline. Od drveta koje sažvaće pravi gnezdo koje ima više omotača. Ose u proleće grade osinjak u zemlji ili u zaštićenom mestu gde se prvo razvijaju radilice. Ose larve hrane sažvakanim insektima. Odrasle ose se hrane medom ili cvetnim sokom.

Osinjak
Osinje gnezdo
Izvor: Shutterstock

Tularaši

Kad tularašima dođe vreme da se učaure, oni svoj oklop naprave tako što se uvaljaju u pesak, kamenčiće, školjke i slično. Ove elemente spajaju nitima sopstvene svile i tako bezbedno odrastaju. Francuski umetnik Hubert Dupart odlučio je da iskoristi ovo, pa je tako sakupio tularaše i stavio ih u akvarijum zajedno sa česticama zlata, biserima i dragim kamenjem, a rezultat je bio impresivan.

Riđi lončar (Furnarius rufus)

Ova ptica koja pripada porodici Furnariidae gradi jaka gnezda od gline i blata. Kao što se može videti na fotografiji, gnezda se često grade na spratove, a njihova jačina je dovoljno velika da zaštiti stanare od predatora. Kvalitet izgradnje omogućava drugim vrstama da se usele u gnezdo nakon što ga prvi vlasnik napusti. Ova vrsta ptice živi u Južnoj Americi, Argentini i Urugvaju.

Ridji loncar na grani pored gnezda
Gnezdo riđeg lončara
Izvor: Shutterstock

Philetairus socius

Philetairus socius je vrsta ptice koja živi na prostorima Južne Afrike, Nabimije i Bocvane koja gradi velika čvrsta gnezda na drveću ili drugim velikim građevinama poput bandera. Gnezda često budu od pruća ili trave, čija je unutrašnjost velike temperature koja se održava zahvaljujući komorama u kojima noću borave ptice. Gnezda mogu da služe i nekoliko generacija.

Autor: Radmila Radosavljević, dipl.inž.zašt.živ.sred. (EKOKUĆA MAGAZIN)