Pčele lešinarke razvile posebne bakterije u crevima i livade zamenile strvinom

Najveći broj pčela se hrani polenom i nektarom, ali su određene vrste evoluirale tako da se hrane mesom, zamenjujući cvetne livade leševima mrtvih životinja.

pcele.jpg Izvor: YouTube printscreen/Technorites

Da bi bolje razumeli ovu ekstremnu promenu u ishrani, naučnici sa Univerziteta Kalifornija-Riversajd, Univerziteta Kolumbija i Univerziteta Kornel proučavali su crevne bakterije ili mikrobiom takozvanih pčela lešinara u Kostariki. Istraživači su otkrili da su creva ovih pčela bogata bakterijama koje vole kiselinu, slične onima koje se nalaze kod lešinara, hijena i drugih životinja koje se hrane strvinom.

Njihova studija objavljena je u časopisu mBio, koji je objavilo Američko društvo za mikrobiologiju.

Samo tri vrste pčela na svetu evoluirale su tako da svoje proteine dobijaju isključivo iz mrtvog mesa, a žive samo u tropskim prašumama. Međutim, prema studiji, postoje i druge vrste pčela koje će, uz nektar, konzumirati i meso svežih leševa životinja kada su im dostupni.

Pčele i crevne bakterije

Creva pčela, bumbara i pčela bez žaoke kolonizovana su od strane istih pet mikroba, i te bakterije su kod tih vrsta prisutne otprilike 80 miliona godina, navodi se u studiji.

Istraživači su želeli da saznaju po čemu se razlikuju creva pčela lešinara.

Naučnici su postavili 16 stanica sa mamcem od 50 grama sirove piletine koja visi sa grana na oko 1,5 metara iznad zemlje. Da bi odvratili mrave, premazali su kanap vazelinom.

Sakupili su ukupno 159 pčela, uključujući, zbog poređenja, pčele koje se hrane polenom i mesom i pčele vegetarijanke koje se hrane isključivo polenom i nektarom.

Nakon proučavanja mikrobioma pčela izvlačenjem DNK iz njihovih stomaka, istraživači su otkrili da su pčele lešinari izgubile neke od osnovnih mikroba koje većina pčela ima i razvile kiselija creva.

"Mikrobiom pčela lešinara obogaćen je bakterijama koje vole kiseline, a to su nove bakterije koje njihovi rođaci nemaju", rekao je Kvin Mekfrederik, docent i specijalista za pčele na Univerzitetu Riversajd i autor studije, prenosi CNN.

"Ove bakterije su slične onima koje se nalaze u crevima lešinara, kao i kod hijenama i drugih životinja koje se hrane strvinom, verovatno da bi ih zaštitili od patogena koji se pojavljuju na lešinama."

Dodao je i da pčele koje se hrane i polenom i strvinom imaju različite vrste bakterija u poređenju sa onim pčelama koje se hrane samo polenom ili samo lešinama.

Jedna od bakterija prisutnih kod pčela lešinara je Lactobacillus, koji se nalazi u velikom broju fermentisane ljudske hrane, kao što je na primer kiselo testo, navodi se u studiji. Takođe je otkriveno da sadrže Carnobacterium, koja je povezana sa varenjem mesa.

Iako se hrane mesom, kako kažu istraživači, med pčela lešinara i dalje je sladak i jestiv.

"One čuvaju meso u posebnim komorama (u svojim košnicama) u kom je zatvoreno dve nedelje pre nego što mu pristupe, a ove komore su odvojene od mesta gde se čuva med", rekla je Džesika Makaro, doktorandkinja na Univerzitetu Riversajd, koja je takođe učestvala u studiji.