Zašto galapagoske džinovske kornjače retko obolevaju od raka?

Džinovske kornjače sa ostrva Galapagos spadaju u najdugovečnije životinje na Zemlji. Neke od njih uspeju da dožive i 175 godina.

galapagoske-kornjace_639855208.jpg Izvor: Shutterstock

Džinovske kornjače sa ostrva Galapagos (Chelonoidis elephantopus) spadaju u najdugovečnije životinje na Zemlji. Neke od njih uspeju da dožive i 175 godina. Naučnici su sada uspeli da shvate kako.

U novoj studiji, biolozi su proučavali genom ove vrste i otkrili da sadrži mnogo gena koji se ponavljaju, a koji mogu da zaštite kornjače od bolesti, kao što je rak, što utiče na to da žive duže.

Za većinu životinja (pa i za ljude), kancer je bolest koja ih košta života. Po nekom pravilu veće životinje bi trebalo više da obolevaju od raka jer imaju više ćelija koje potencijalno mogu biti napadnute.

Istraživači su otkrili da u poređenju sa drugim vrstama kornjača, galapagoska džinovska kornjača ima dodatne kopije nekih gena, posebno onih povezanih sa dugovečnošću i sprečavanju tumora.

Utvrđeno je da su ćelije ovih životinja preosetljive na određene vrste stresa povezane sa oštećenim proteinima. Studija je pokazala da se pod uticajem ovog pritiska ćelije samounište mnogo brže od ćelija kod drugih kornjača. Ovaj proces se zove apoptoza.

Ubijanje ćelija koje ne funkcionišu pre nego što mogu da formiraju tumore pomaže kornjačama da izbegnu rak, kažu naučnici.

"U laboratoriji možemo da izučavamo određene ćelije i vidimo na koji način su povezane sa starenjem i koliko dobro se odupiru ovom stresu. Ispostavilo se da su ćelije kornjače sa Galapagosa zaista dobre u "samoubistvu" pre nego što stres izazove bolesti kao što je rak", kaže Vinsent Linč, glavni autor studije.

Poboljšanje našeg razumevanja bioloških mehanizama raka i starenja je važan izazov za nauku, pišu istraživači. Prema njihovim rečima, postoji mogućnost da neke tajne koje vrebaju u genomu kornjače jednog dana utiču na razvoj ljudskog zdravlja.

"Ako možete da otkrijete način na koji je priroda nešto uradila – način na koji su određene vrste stvorile lek – možda možete pronaći način da prevedete ova otkrića u nešto što će koristiti ljudskom zdravlju. Nećemo lečiti ljude sa genima od kornjača sa Galapagosa, ali možda možemo pronaći lek koji oponaša određene funkcije", zaključuju istraživači.