Šta se tokom zime dešava sa smrdibubama koje se uvuku u kuću? 11 odgovora na najčešća pitanja o ovim insektima

Ako je ubijem da li će ih doći još i da li mogu da se nastane u mojoj kući? Saznajte odgovore na najčešća pitanja o smrdibubama.

smrdibube_2022066191 Izvor: Shutterstock

Smrdibube su već godinama neizbežna tema - i to tokom čitave godine - tokom toplih dana su sveprisutne, a kako se bliži zima strepimo da nam se nisu zavukle negde u kuću ili stan.

Odgovore na najčešća pitanja potražili smo na nekoliko strana, uključujući sajt Poljoprivredne eksperimentalne stanice u Nju Džersiju, ali i iz intervjua naših stručnjaka, poput  prof. dr Željka Tomanovića sa Biološkog fakulteta.

1. Otkud ovoliko smrdibuba u Srbiji?

U Srbiji živi oko 200 vrsta ovih insekata. Naše domaće vrste nisu problem, problem su "doseljenici" iz jugoistočne Azije i Afrike, odnosno invazivne vrste što su mramorasta i zelena Etiopska smrdibuba.

2. Da li smeđe mramoraste smrdibube bodu ili grizu?

Ne. Smeđa smrdibuba nema fizičku sposobnost da ubode ili ugrize. Jedino njihovo sredstvo za odbranu je njihov karakterističan "smrad".

3. Zašto se smrdibube skupljaju u velike grozdove?

Kada smrdibuba pronađe mesto pogodno za prezimljavanje, oslobađa hemikaliju koja se naziva agregacioni feromon. Agregacioni feromon je miris koji privlači druge smeđe smrdibube u to područje. Agregacioni feromon nije ista hemikalija koja izaziva njihov smrad.

4. Gde ima najviše smrdibuba?

Za razviće smrdibube neophodne su biljke na kojima hrane svoje larve. Tamo gde ima puno zelenila ima ih više.

5. Ako ubijem smrdibubu da li će ih doći još?

Ne. Iako se to dešava kada su neke vrste insekata u pitanju, to se ne dešava kada ubijete smrdibubu.

6. Koliko dugo živi smeđa mramorasta smrdibuba?

Odrasle smrdibube imaja tendenciju da živi između šest i osam meseci.

7. Šta jede smrdibuba?

Smrdibube vole voće i povrće, najviše paradajz, paprike i jabuke, a primećeno je da vole i blitvu.

8. Da li mramoraste smrdibube imaju prirodne neprijatelje?

Domaće smrdibube, da. Bubamare jedu jaja smrdibuba, a odrasle smrdibube jedu pauci i živina. Domaće smrdibube su hrana za ptice i guštere, ali ove strane im nisu toliko ukusne.

9. Zašto smrdibube ulaze u kuće i stanove?

Smrdibube ulaze u stambene objekte jer im je u njima toplo i mogu tu da prezime.

10. Da li smrdibube mogu da naprave neku vrstu gnezda u mom domu?

Ne. Tokom zimskih meseci, smrdibuba ulazi u hibernaciju koja se zove dijapauza. Za to vreme se ne hrane i ne razmnožavaju.

11. Da li će smrdibuba oštetit moj dom?

Ne. One predstavljaju problem jer se najčešće pojavljuju u velikom broju; međutim ne mogu da naprave fizička oštećenja u vašem domu.