Niske strasti: Lažno ptičje samoreklamiranje

Promiskuitetni, kitnjasti mužjak može da privuče ženke, „ali on ne isporučuje kvalitetan genetski materijal”.

Kako to već biva u velikim porodicama, klan Galloanserae ima neke divne, a i neke ružnjikave članove, neke promiskuitetne i neke monogamne. Ovaj ptičji nadred obuhvata fazane, paunove i labudove, kao i još 452 vrste divljih i ptica vodenih staništa. Međutim, prema jednom skorašnjem istraživanju, najživopisniji i najrazuzdaniji mužjaci nadreda Galloanserae verovatno ne prenose najbolje gene na potomstvo.

„Ima mnogo teorija prema kojima se najvrsniji mužjaci razmeću ukrasima, divnim bojama i velikim repovima”, kaže evolutivni biolog Džudit Mank sa Londonskog univerzitetskog koledža. „Mi smo otvoreno testirali te teorije” u istraživanju koje je objavljeno u „Izveštajima Nacionalne akademije nauka”. Mankova i njene kolege analizirali su genetski materijal šest vrsta ptica iz obe kategorije – raskošnih i ružnjikavih. Kod raskošnih ptica otkrili su brzo evoluirajući genom sa blagim genskim mutacijama; taj genom nisu otkrili kod neprivlačnih ptica, sumornog perja. Kada se ženke pare sa raskošnim mužjacima, genetske mane se prenose i one mogu da utiču na budući izgled vrste.

Ovo istraživanje je potvrdilo da „ne postoji veza između privlačnosti i sposobnosti”, kaže Mankova. „Mužjak može da bude atraktivan, ali on ne isporučuje kvalitetan genetski materijal. Na neki način, to je lažno samoreklamiranje.”