Kako kičmenjaci dobijaju svoj ogrtač?

Od krljušti preko perja do krzna, kič-menjaci se odevaju u raznolike blistave strukture i boje. Ali naučnici ukazuju na to da mnogi od ovih ogrtača potiču iz istog anatomskog hardvera.

Biolozi odavno znaju da se i perje i dlake začinju kao strukture koje se zovu plakode. Međutim, biolozi su kod gmizavaca pronašli različita područja kože koja stvaraju krljušti, ali ne i plakode. Odsustvo plakoda pokazalo se kao zbunjujuće bu-dući da su ptice u evoluciono srodnije gmi-zavcima nego sa sisarima. Da li su ptice i sisari nezavisno jedni od drugih razvili plakode? Ili su ih, možda, savremeni gmizavci tokom evolucije izgubili?

A onda je biolog Mišel Milinković sa Univerziteta u Ženevi posetio jedan italijanski sajam životinja, gde je pronašao „gole” bradate agame, bez krljušti, za prodaju – i ukazao se treći scenario.

Upoređujući ove gole guštere s s njihovim srodnicima koji poseduju krljušti, šokirao se kada je ugledao zadebljanja nalik plakodama kako prekrivaju kožu embriona gmizavaca koji su inače prekriveni krljuštima. Embrioni golih gmizavaca su, međutim, ostali glatki.

Otkrijte i Ima li razlike između krzna i kose?

Milinković je 2016. godine objavio da su ova zadebljanja zaista plakode, što zajedničke pretke gmizavaca, ptica i sisara sa ovim strukturama smešta u vreme pre više od 300 miliona godina. A s obzirom na to da su u plakodama aktivni geni koji oblikuju i zube i riblju krljušt, neki naučnici smatraju da su plakode nastale kod najranijih kičmenjaka – što je, kako zaključuje biolog Danijela Duaji sa Univerziteta u Grenoblu, „izuzetni konzervativizam” koji vremensku granicu pomera unazad na 420 miliona godina.

Pogledajte i Krzno i perje greju životinje tako što rasipaju svetlost

Milinković je takođe ustanovio da gole bradate agame nemaju krljušt jer im nedostaju funkcionalne kopije gena koji je suštinski važan za formiranje plakoda. Kao što je šeretski primetio, to u potpunosti zaokružuje njegovo otkriće: „Ova životinja nema krljušt jer ne može da stvori ono što su ljudi smatrali da gmizavci i ne poseduju.”