Istraživanje: Golubovi mogu da prepoznaju rak dojke kod ljudi

Nakon samo nekoliko sedmica obuke u okviru istraživanja, ove pametne ptice su naučile da uoče razliku između malignog i benignog tumora na snimku.

Prilikom laboratorijskih testova, golubovi su učeni da „pročitaju“ neke rendgenske i mikroskopske snimke i da uoče razliku između zdravih i kancerogenih tkiva. Nakon samo dve nedelje obuke, golubovi su mogli da postave tačnu dijagnozu u 85 posto slučajeva, što je zapanjujuće jer se ovaj procenat takmiči sa učinkom prosečnog patologa.

Ovi rezultati ukazuju na to da ptice mogu igrati veliku ulogu u razvijanju medicinskih tehnika, a Ričard Levenson, profesor Univerziteta u Kaliforniji, ističe da ga to ne čudi.

Saznajte i:Zašto ne viđamo mladunce golubova?

Tok istraživanja

Levenson i njegov tim su obučavali 16 ptica, koristeći digitalizovane fotografije mamografa i slajdove biopsije. Ovi snimci su prikazivani na ekranu, a ptice bi gledajući sliku birale žuto ili plavo dugme. Žuto dugme bi označavalo benigne promene u dojci, a plavo maligne. Kada bi golub pogodio dijagnozu, dobijao bi zrnevlje.

Na samom početku njihova uspešnost je bila 50 posto, ali su tokom vremena uspeli da se poboljšaju, te su u čak 85 posto slučajeva birali tačnu boju. Nakon 25 dana treninga, uspeli su da sa skoro 90 posto tačnosti procene mamografski snimak.

Pogledajte i: Kako golubovi izbegavaju oblakodere, automobile i prolaznike?

Ovakvu uspešnost golubovi duguju svojoj sposobnosti pamćenja koja im omogućuje da upamte do 1800 slika. Međutim, sama memorija nije dobra za testove dijagnoze, već se on njih očekuje da generalizuju ono što su videli u prošlosti premda se svaki snimak razlikuje.

Jedna ranija studija je pokazala da su golubovi sjajni u kategorizaciji – naime, oni su uspeli da poređaju različite slike u kategorije beba, flaša, cipela i drvo

Budućnost

Naučnici procenjuju da će ove ptice u budućnosti biti od velike pomoći na aerodromima, gde će pomoći obezbeđenju da prepozna sumnjive predmete ili čak lica terorista.

Otkrijte i:5 životinja koje nisu sisari, ali hrane mladunce mlekom

Levinson dodaje da ovaj eksperiment ne znači da će golubovi zameniti radiologe i patologe. Golubovi još uvek ne umeju da prepoznaju sve vrste kancera, posebno one koje imaju veoma kompleksne lezije i koje predstavljaju veliku poteškoću i za radiologe.