Hemijska privlačnost: Zašto komarci napadaju neke ljude, a neke ne?

Jeste li primetili da su neki ljudi čitavog leta prekriveni otocima od ujeda komaraca, dok drugi kao da odbijaju ove insekte? Nauka objašnjava zbog čega nismo svi privlačni ovim sitnim bićima.

Izvor: Foto: REUTERS/Paulo Whitaker

Nesrećni pojedinci su prekriveni ujedima, dok su drugi, zanimljivo, pošteđeni. Ponekad insekti napadaju samo neke članove porodice. Ranija istraživanja pokazuju da komarci vole više i teže ljude, jer proizvode više CO2, kao i pivopije i trudnice. Iako se ishrana često smatra bitnom, ništa što jedemo nije označeno kao konkretan uzrok.

Autori nedavno sprovenog istraživanja tvrde da su otkrili odgovor na ovo pitanje. Oni su proučavali kako mirisi kože grupe žena s identičnim i neidentičnim blizancima privlače komarce (naročito vrstu Aedes aegypti). Razlog zbog kojeg su korišćene obe vrste blizanaca je da se odvoje urođeni uticaji od stečenih. Kod ljudi, to je jedini način na koji se mogu dobiti dobre procene genetskog doprinosa.

Blizanci su stavljali ruke u specijalno konstruisane kupole od pleksiglasa, gde su mirisi privlačili ili odbijali 20 ženki komaraca. Svaki volonter dobijao je ocenu privlačnosti u odnosu na drugu ruku na kraju kupole. Uskoro su identični blizanci imali sličnije ocene u poređenju s neidentičnim blizancima - što pokazuje jasnu genetsku komponentu. Ovo poređenje procenjuje da se 67 odsto razlika između ljudima svodi na gene.