Naučnici tvrde da su najstarijem okeanu na svetu odbrojani dani: Šta će se formirati umesto njega?

Naučnici su sproveli mnogobrojne simulacije kako bi otkrili šta će se u budućnosti dešavati na površini naše planete i većina njih ukazuje da će Tihi okean nestati a da će se umesto njega formirati novi superkontinent.

Pacifik_1869263017.jpg Izvor: Shutterstock

NOVA SIMULACIJA "superkompjutera" zasnovana na podacima o konstantnom pomeranju Zemljinih tektonskih ploča sugeriše da su Tihom okeanu dani odbrojani. Ipak, kako naučnici navode do ovog scenarija neće skoro doći, jer su proračuni da će najstariji okean na našoj planeti nestati tek za 300 miliona godina.

Naučnici sa Univerziteta Kartin u Australiji smatraju da će Tihi okean verovatno biti "progutan" pre nego što proslavi milijarditi rođendan, ali i da pre nestanka više neće ličiti na ogromno vodeno prostranstvo kakvim ga danas znamo. Svake godine on se smanji za nekoliko centimetara - a to se događa otkad je i sam bio superokean koji je okruživao poslednji superkontinent Pangeu, piše Srna.

Naučnici objašnjavaju da svake godine nekoliko centimetara pacifičke ploče sklizne ispod evroazijske i indo-australijske ploče, smanjujući udaljenost između kontinenata Severne Amerike, Azije i Australije. Iako ne mogu da se dogovore oko toga kako će sledeći superkontinent izgledati ili kako će se formirati, u mnogim simulacijama Tihi okean je osuđen na propast.

Neke studije sugerišu da bi Atlantski okean - koji se danas širi - u budućnosti mogao početi da se smanjuje, što bi dovelo do stvaranja superkontinenta okruženog Tihim okeanom. Međutim, istraživači sa Univerziteta Kartin ne slažu se s tim proračunima i dodaju da će se umesto formiranja kontinenta nalik Pangei formirati superkontinent Amazija - prilikom sudara Severne Amerike sa Azijom.

Australija je izostavljena iz ovog naziva, ali u 4D geodinamičkim modelima čini se da i ona igra važnu ulogu u "zatvaranju" ostataka Tihog okeana.