Zemlja

KRUG ŽIVOTA: Kako krda gnuova pomažu ekosistemu Serengetija

Autor Aleksandra Jovanović

Za više od 1.2 milion gnuova svake godine migracija predstavlja pitanje života i smrti.

Izvor: Foto: Profimedia

Mnogi predatori (krokodili i velike mačke) čekaju u redu da krdo od više od milion gnuova pređe preko savana u Tanazaniji i Keniji ne bi ih ulovili, a jednu od velikih opasnosti po ove životinje predstavljaju i brze vode reke Mara, koju hiljade njih nikad ne pređe.

Tim istraživača sa Instituta Cary u Njujorku predvođeni Amandom Subaluski je izračunao da u proseku 6.250 gnuova umre svake godine. U studiji koju su sproveli, naučnici su otkrili da tela gnuova obezbeđuju osnovne nutrijente u plovnim putevima Serengetija te tako pomažu ekosistemu.

Istraživanje i utvrđivanje da više od 500 tona mesa gnuova doprinosi rečnom sistemu nije bilo nimalo lako.

U potrazi za boljim životom:6 neobičnih migracija u životinjskom carstvu

U toku studije, Subaluski i njen tim su morali da izvlače umrle životinje iz vode, da ih seciraju i otkriju tačne nutrijente koje sadrže, potom su delove njihovih tela stavljali u kaveze, pa u reku, kako bi otkrili koliko je kom delu tela potrebno da se razloži u okruženju i na kraju, morali su da vrše merenja lokalne vode i riba kako bi utvrdili koliko nutrijenata gnuova se nalazi u okruženju. Tim je otkrio da samo mala količina mesa završi u utrobi krokodila.

Utopljene životinje najveći doprinos ekosistemu daju svojim skeletom. Kosti gnuova se razlažu skoro sedam godina, sporo otpuštajući fosfor, koji je ključan za rast biljaka i životinja. Tanak sloj bakterija koji se zove biofilm raste u kostima i obezbeđuje hranu za ribe.

„Ovi ostaci utopljenih životinja bi mogli da pomažu ekosistemu decenijama“, kaže Subaluski.

Pratite nas na Fejsbuku >>>https://www.facebook.com/natgeosrbija