Zemlja

Brzi nestanak dva jezera ispod leda na Grenlandu zapanjio naučnike

Autor Milan Simonović

Naučnici koji izrađuju mapu grenlandskog ledenog pokrivača visoke rezolucije došli su do neverovatnog otkrića: dva jezera puna istopljene vode koja su se nalazila ispod leda, nestala su neverovatnom brzinom.

Izvor: Foto: Stephen Price, Los Alamos National Laboratory/The Ohio State University

Jedno jezero je u jednom trenutku imalo milijardu galona vode i ispraznilo se u krater prečnika skoro jedne milje za samo nekoliko nedelja. Drugo jezero se napunilo i ispraznilo dva puta tokom protekle dve godine.

Pročitajte i: Nova laserska tehnologija otkriva kako se led meri

Istraživači s Državnog univerziteta u Ohajuosproveli su odvojena istraživanja oba jezera. Ian Hauvat, vanredni profesor geoloških nauka, predvodi tim koji je otkrio jezera. Za njega, otkriće predstavlja dodatak rastućem broju dokaza da je otopljena voda počela da preliva prirodni kanalizacioni sistem ledenih ploča i izaziva "eksplozije" koje jednostavno prazne jezera.

Pogledajte i: Grenland

"Činjenica da je naše jezero bilo stabilno u poslednjih nekoliko decenija, a da se ispraznilo za samo par nedelja, nakon veoma vrelih leta, može biti signal fundamentalne promene koja se odvija u ledenom pokrivaču", rekao je Hauat. Jezero široko oko dve milje otkrio je tim koji je predvodio istraživač Majkl Vilis sa Univerziteta "Kornvel". Majkl Bivis, eminentni stručnjak za geodinamiku i profesor geologije, kaže da je ponovno punjenje jezera nešto što treba da nas brine.