Zemlja

Destabilizacija Zemljinog magnetnog polja

Autor Milan Simonović

Magnetno polje Zemlje nastaje interakcijom rotacije jezgra planeta i električne struje. Polje tada stvara magnetosferu koja se ponaša poput štita i brani planetu od solarnih vetrova.

Polje se nalazi i na Severnom i na Južnom polu, koji se koriste u navigacione svrhe, ali ono nije statično. Varijacije u elekričnoj struji pomeraju polove za 16 kilometara godišnje.

Polje samo po sebi takođe nije fiksirano, zbog čega se svakih 450.000 godina polovi zapravo preokrenu. To znači da je sada Južni pol tamo gde je nekada bio Severni i obrnuto. Prošlog meseca tim sa Univerziteta u Kaliforniji utvrdio je da se poslednje preokretanje polova odvilo pre otprilike 786.000 godina, i to u manje od 100 godina – gotovo tokom jednog ljudskog života. Inače, takvi događaji se odvijaju hiljadama godina.

Preokretanje polova sada se odvija češće nego što se to zbivalo pre stotinu miliona godina. To je možda zbog rasta unutrašnjeg jezgra, što ometa spoljno jezgro i stvara nepostojano magnetno polje.

Dokazi tog preokretanja polova mogu se videti u stenama. Kad se istopljene stene ohlade, metalni sastojci stene usmereni su prema polju. Istraživanjem slojeva stena, geolozi mogu da vide u kojem smeru pokazuje metalne molekule i prema tome mogu utvrditi smer magnetnog pola.

Evropska svemirska agencija koristi tri satelita, nazvanih "Roj" (Swarm), koji proučavaju magnetno polje Zemlje, okeane i unutrašnju strukturu planete. Na naučnom sastanku u Kopenhagenu prošlog leta objavljeno je da magnetno polje slabi oko 5 odsto na svakih 10 godina. Buđenje nestabilnog magnetnog polja može biti znak da će se uskoro dogoditi preokret. Snaga magnetnog polja ponekad fluktuira, ali ova količina slabljenja magnetnog polja veća je nego što je to uobičajeno. Polje slabi deset puta brže nego što se predvidelo, što upućuje na to da bi preokret zaista mogao ubrzo nastupiti.

Ako se polovi preokrenu, kompas koji pokazuje na jug umesto na sever i nije neki problem, ne utiče na ljude, ali pitanje je šta će se dogoditi s nekim životinjama. Životinje koje migriraju, poput morskih kornjača i ptica, koriste magnetna polja kako bi se orijentisale. Preokret polova mogao bi uticati na tu sposobnost.

Još jedna zabrinutost oko preokreta polova odnosi se na činjenicu da nas oslabljeno magnetno polje u vreme preokretanja neće prikladno zaštititi od Sunčeve radijacije. Iako nema nikakvog dokaza u fosilima o masovnom izumiranju povezanim s preokretom polova ili radijacijom, to će možda uticati na električne mreže i satelite.