Prva Italijanka u svemiru obara još jedan rekord

Ruska Sojuz TMA-15M letelica lansirala je prvu Italijanku u svemiru Samantu Kristoforeti 23. novembra ove godine. Raketa je bezbedno lansirana u nedelju na putu ka Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS).

Samanta Kristoforeti je deo tročlane posade koju čine još ruski kosmonaut Anton Škaplerov i američki astronaut Teri Virc, a koja je lansirana u 21:01 GMT sa ruskog kosmodroma Bajkonur u Kazahstanu.

"Sojuz je bezbedno stigao u orbitu, sledeća stanica je ISS.", napisala je NASA na svom Tviteru, dok se na video snimcima uživo mogao videti Virc sa podignutim palčevima i osmehom na licu.

Kristoforetijeva, Virc i Škaplerov šest sati nakon lansiranja prikačili su se za svemirsku stanicu gde će ostati da žive do maja 2015. godine. Na stanici su ih dočekali Beri "Buč" Vilmor iz NASA, Aleksander Samoukutjaev i Elena Serova iz Roskosmosa, koji će se na Zemlju vratiti u martu 2015. godine.

Dolazak nove ekipe na Međunarodnu svemirsku stanicu znači i znatne zalihe hrane, otprilike pola kilogram kavijara u prtljagu i espreso mašina. "Odneli su oko 15 kutija od po 30 grama kavijara, ali i jabuke, narandže, paradajz i 140 tuceta zamrznutog mleka u prahu i crni čaj bez šećera.", navodi se u saopštenju.

Astronauti na stanici će takođe konačno moći da uživaju u pristojnom piću zahvaljujući 20 kilograma teškoj mašini koju je dizajnirala čuvena italijanska firma za proizvodnju kafe Lavazza i inženjeri Argoteka, koji su specijalizovani za pravljenje svemirske hrane.

Tridesetsedmogodišnja Kristoforetijeva, koja je takođe kapetan u italijanskom vazduhoplovstvu "neće biti samo prva italijanska astronautkinja koja se našla u svemiru, već će takođe biti prvi astronaut u istoriji osvajanja svemira koji će uživati u autentičnom italijanskom espresu u orbiti.", navodi se u saopštenju kompanija. Ukupno 16 država rade na Međunarodnoj svemirskoj stanici, uključujući Rusiju i Sjedinjene Države, koje finansiraju najveći deo operacija.

Tim astronauta je uvek na stanici i boravak uglavnom traje oko šest meseci. Međunarodna svemirska stanica je lansirana u orbitu 1998. godine i ova orbitalna laboratorija, čija cena izgradnje je koštala oko 404 milijardi evra, dobila je produžetak svog veka koji je sada ograničen na 2024. godinu. NASA, koja joj je produžila vek u potpunosti zavisi od Rusije kako bi slala svoje astronaute na ISS, što Sjedinjene Države košta oko 70 miliona dolara (56 miliona evra) po osobi na Sojuz raketama.