Zemlja

Pronađeni znakovi života u neslućenim dubinama Zemlje

Autor Milan Simonović

Minerali koji se formiraju na ogromnim dubinama ispod površine ukazuju da se život možda odvija dublje pod zemljom nego što je ranije demonstrirano. Ta činjenica ima veliki uticaj na potragu za životom na drugim planetama.

Izvor: Foto: Phillipa Stoddard

Iako njegovo ime liči kao na nešto što potiče iz Srednje zemlje, aragonit je jedan od dve prirodna polimorfna oblika kalcijum karbonata (CaCO3). Nastaje usled bioloških procesa, poput onih pronađenih u školjkama i oklopima korala i mekušaca.

Poreklo aragonita može se odrediti na osnovu ugljenika koji se nalazi u njemu. Biološki formirani kristali obuhvataju lakše izotope.

Na godišnjem sastanku Geološkog društva Amerike, apsolventkinja sa Jejla, Filipa Stodard otkrila je aragonit na ostrvu San Huan u Vašingtonu. Ostrvo je doživelo "strukturalnu sahranu i brzu ekshumaciju između 100 i 84 miliona godina ranije, pri niskim temperaturama i veoma visokim pritiscima", navodi Stodardova.

Na južnom kraju ostrva Lopez, Stodardova je otkrila izdan gde aragonitske žile imaju anomalijski manje koncentracije izotopa ugljenika, sa i do 50 manjih teških izotopa na milion atoma. To ukazuje da se aragonit formirao iz metana koji su oslobodili mikroorganizmi, pre nego putem neorganskih procesa.

Tvrdnja je neverovatna zbog toga što se veruje da je kamenje u kojem se aragonit nalazi, nastalo na mnogo većim dubinama. Temperature na tim dubinama su navodno više od tačke na kojoj DNK postaje nestabilna, ali Stodardova veruje da život može da preživi, tvrdeći "da pri slabim površinskim pritiscima, bakterije mogu ostati aktivne i na temperaturama od oko 122 stepena Celzijusa. Biomolekuli su stabilizovani pritiskom, tako da bakterijski život može da preživi više temperature u Zemljinoj unutrašnjosti."

Višećelijski život je pronađen u najdubljim pećinama naše planete, kao i na samom dnu okeana, ali ukoliko je Stodardina tvrdnja tačna, uskoro ćemo morati da upišemo nove rekorde.

Ostrva su se formirala u zoni subdukcije. U oba slučaja, zone se izdižu kada jedna tektonska ploča prelazi preko druge i formira rov tokom procesa.

"Imamo razloga da verujemo da život postoji i u dubljim zonama subdukcije, pošto ima dosta vode u tim stenama, a stene ostaju hladnije duže vreme, kako se ploča spušta.", rekla je Stodardova.