Ogroman fosil lobanje pronađen zbog momačke večeri

Dok se od većine muškaraca očekuje da za svoje momačko veče nabasaju na kafanu, grupa prijatelja koja je proslavljala predstojeće venčanje naišla je na nešto za nijansu spektakularnije od kafanske pevačice: 3 miliona godina staru ...

Izvor: Foto: Randall Gann/New Mexico Museum of Natural History and Science

Drugari su krenuli na pešačenje parkom Elefant But, nedaleko od Albukerkija, kada su primetili nešto čudno što viri iz peska. Momci su potom počeli da kopaju sve dok cela lobanja nije izronila. Napravili su nekoliko slika i poslali ih u Muzej prirodne istorije i nauke u Nju Meksiku, što je rezultiralo brzom pojavom lokalnih paleontologa na licu mesta.

Nakon što je lobanja iskopana, postalo je jasno da je primerak izuzetno dobro očuvan. "To je skoro potpuna lobanja. Jedino što fali je donja vilica. Zubi još uvek imaju gleđ.", rekao je Rendal Gan, PR muzeja.

Naučnici su identifikovali lobanju koja pripada stegomastodontu, praistorijskom predaku modernog slona koji je tumarao Zemljom tokom ledenog doba. Iako 450 kilograma težak primerak izgleda kao da pripada runastom mamutu, paleontolog Geri Morgan je bio u stanju da utvrdida je to zapravo mastodont, a ne mamut, zahvaljujući razlikama u zubima. Dok mamuti imaju grebenaste kutnjake za pasenje, mastodonti imaju kupaste kutnjake prilagođene za grizenje stvari.

Iako nije neobično da posetioci parka pronađu fosile, Morgan je napomenuo da je veoma redak slučaj pronalaska tako očuvanog primerka. "Obično imamo deliće i komadiće. Kompletan fosil poput ovoga je naučno značajniji i od velike pomoći za razumevanje evolucije."

Mastodonti su bili oko 3 metara visoki i težili između 3 i 5 tona. Naselili su Severnu Ameriku pre oko 15 miliona godina i tumarali godinama pre izumiranja. Naučnici i dalje nisu sigurni kako su izumrli.