Piroklastični tok Santa Marije u Gvatemali (VIDEO)

Stratovulkan Santa Marija u Gvatemali je priredio pravu predstavu veoma eksplozivnim erupcijama koje su proizvele brojne piroklastične tokove.

Kao što mnogi od vas verovatno znaju, piroklastični tokovi su jedna od najsmrtonosnijih posledica vulkanskih aktivnosti. Ipak, neustrašivi geolog koji radi za istraživačku ekipu koja nadgleda sve vulkanske aktivnosti u Gvatemali, prišao je dovoljno blizu da napravi zapanjujuće snimke piroklastičnog toka u akciji.

Zašto su piroklastični tokovi tako opasni?

Dva razloga: brzina i temperatura. "Svetleće lavine" (kako se kolokvijalno nazivaju) se kreću niz padine vulkana brzinom od hiljadu kilometara na sat, tako da im se ne možete kretati dovoljno brzo da pobegnete ukoliko im se nađete na putu. Sami tokovi su sastavljeni od dve komponente: gasa (vulkanski gasovi pomešani sa vazduhom) i krhotina (koje mogu biti veličine pepla ili ogromnih stena). Obe komponente mogu biti izuzetno vrele. Govorimo o 500 stepeni Celzijusa, tako da veći deo biološkog materijala na putu nema nikakve šanse, jer i da nekako izbegnete svo kamenje, na kraju ćete se ugušiti i izgoreti u toku.