Zemlja

Prva geološka mapa Ganimeda

Autor Milan Simonović

Nakon više od 400 godina od kada ga je Galilej otkrio, najveći prirodni satelit u Sunčevom sistemu konačno je dobio svoje mesto na mapi.

Izvor: Foto: U.S. Geological Survey

Tim naučnika napravio je prvi globalnu geološku mapu Ganimeda, Jupiterovog satelita. Mapa tehnički ilustruje raznolike geološke karakteristike Ganimedove površine i predstavlja prvu kompletnu geološku mapu ledenog satelita jedne spoljašnje planete.

Ves Paterson iz Laboratorije za primenjenu fiziku Džon Hopkins (APL) i Džofri Kolins sa Viton koledža predvodili su tim koji je koristio slike načinjene misijama Vojadžer i Galileo kako bi napravili mapu. To je tek četvrta mapa ove vrste koja predstavlja ceo satelti; slične mape postoje za Mesec, kao i za Jupiterove satelite Io i Kalisto.

“Mapirajući celu površinu Ganimeda, možemo preciznije pristupiti naučnim pitanjima vezanim za formaciju i evoluciju ovog zaista jedinstvenog satelita.”, rekao je Paterson.

Od otkrića u januaru 1610. godine, Ganimed je predmet konstantnih posmatranja, prvo teleskopa sa tla, a potom i letećih misija koje su orbitirale oko Jupitera. Ova istraživanja opisuju kompleksan ledeni svet čiju povšinu odlikuje kontrast između dve glavne vrste terena: mračnih, veoma starih i veoma (kraterima) izbrazdanih regiona; i svetlijih, nešto mlađih (ali ipak drevnih) regiona obeleženih nizom žljebova i grebenova.

Prečnikom od 5.262 kilometara, Ganimed je veći od planete Merkur i patuljaste planete Pluton. Takođe predstavlja jedini prirodni satelit u našem sistemu za kojeg se zna da ima svoju magnetosferu. Na mapi su prikazane geološke karakteristike satelita koje su nastale i razvijale se tokom većeg dela istorije našeg Sunčevog sistema. Ove karakteristike svedoče o Ganimedovoj untrašnjoj evoluciji, dinamičnim interakcijama sa drugim satelitima i razvoju malih tela koji su pali na Ganimedovu površinu.

Nova šema će biti korisno sredstvo za istraživače prilikom upoređivanja geoloških karakteristika drugih ledenih satelita, budući da skoro svaki tip koji je pronađen na drugim satelitima ima sličnog parnjaka na Ganimedu. Sa površinom koja je duplo veća od kopnene površine naše planete, Ganimed nudi veoma različite lokacije za posmatranje. “Ganimed ujedno pokazuje karakteristike koje su drevne, kao i one koje su nedavno formirane, čime se pored geografske dodaje i istorijska raznovrsnost.”, rekao je Kolins.