Zemlja

Drevna erupcija na neolitskom muralu

Autor Milan Simonović

Starost Čatalhojuk murala ukazuje da postoji velika verovatnoća da je njegov nastanak vezan za erupciju u Turskoj.

Izvor: Foto: Thinkstock

Rezultati utvrđene starosti vulkanskih stena i utvrđene starosti murala upoređeni su, a rezultati istraživanja objavljeni su 8. januara 2014. godine. Njen vodeći autor je Aksel Šmit sa Univerziteta u Kaliforniji u Los Anđelesu.

Naučnici su analizirali stene iz obližnjeg vulkana Hasan Dagi, kako bi utvrdili da li je taj vulkan oslikan muralom koji datira iz otprilike 6600. godine pre nove ere, a otkriven je u Čatalhojuk neolitskom lokalitetu u Centralnoj Turskoj. Da bi utvrdili da li je Hasan Dagi bio aktivan u tom periodu, naučnici su prikupili i analizirali uzorke vulkanskih stena sa vrha i podnožja Hasan Dagi vulkana, koristeći (U-Th)/He cirkon geohronologiju. Dati rezultati su upoređeni sa onima na arheološkom lokalitetu.

Tekstura i starost vulkanskih stena podržavaju teoriju da su stanovnici Čatalhojuka mogli da zabeleže eksplozivnu erupciju Hasan Dagi vulkana. Datiranje vulkanskih stena ukazuje da se erupcija dogodila oko 6900. godine pre nove ere, što je dovoljno preklapanje sa vremenom kada je procenjeno da je mural nastao u Čatalhojuku. Vremensko preklapanje ukazuje da su ljudi u tom području mogli da budu svedoci ove erupcije.

Druga interpretacija murala uključuje predstavu kože leoparda, koja je u skladu sa drugim umetničkim delima na lokalitetu Čatalhojuk.

Šmit dodaje: „Testirali smo hipotezu da mural u Čatalhojuku oslikava vulkansku erupciju i otkrili smo geološke podatke koji su u skladu sa tom hipotezom. Naš rad pokazuje da Hasan Dagi vulkan ima potencijala za buduće erupcije.“