Zemlja

Promenljivo magnetno polje Sunca ne ugrožava Zemlju

Autor Milena Tomovic

Velike promene koje će se dogoditi na Suncu neće imati negativan uticaj na život na Zemlji, kažu naučnici.

Sunčevo magnetno polje će izmeniti polaritet u nekoliko narednih meseci. Međutim, naučnici kažu da se neće povećati broj solarnih oluja ili drugih pojava koje mogu imati štetan uticaj na Zemlju i njene stanovnike.

"Kraj sveta nije blizu", izjavio je Fil Šerman, solarni fizičar na Stendford univerzitetu za SPACE.com.

Ova promena polariteta je normalna i dešava se na svakih 11 godina. Ali to što dolazi do promene polja ne vodi ka povećanju "sunčevih baklji", eksplozija u sunčevoj atmosferi, niti erupcija pregrejane plazme koje se naziva koronalno izbacivanje mase.

Iz ljudske perspektive, ove promene magnetnog polja će imati zanemarljive posledice.Na primer, "strujna ploča", koja nastaje kada se ogromna površina širi od sunčevog ekvatora, može uticati na kretanje električne struje.

Ova "strujna ploča" će biti bolja barijera za galaktičke kosmičke zrake, čestice visoke energije koje dostižu brzinu svetlosti i nastaju zbog eksplozija zvezda u svemiru. Galaktički kosmički zraci mogu ozbiljno da ozlede svemirske letelice i astronaute koji su van Zemljine atmosfere.

"Pad galaktičkih zraka može imati uticaj na vreme ovde na Zemlji, kažu naučnici. Oni su, na primer, ti koji pomažu oblacima da formiraju grom. Galaktički zraci jonizuju stvari u našoj atmosferi. Dakle, kada je smanjen intezitet delovanja kosmičkih zraka, znači da će biti manje pojave grmljavine i sevanja, a samim tim i oluje će biti blaže", kaže Šerman.

Sunce je bilo prilično mirno tokom svog jedanaestogodišnjeg ciklusa, koji se naziva i Solarni ciklus 24. Pretpostavlja se da će drugi ciklus imati jače polje od prethodnog, te se naučnici spremaju da prate promenu.

"Biće zanimljivo videti kako je jačina polja veća u narednom ciklusu, a zatim još jača u svakom sledećem", kažu naučnici.

Izvor: Livescience