Komora sa magmom ispod podvodnog vulkana u blizini Santorinija raste - kad će se dogoditi sledeća erupcija?

Istraživanjem vulkana Kolumbo kod Santorinija, istraživači su uz pomoć seizmičkih talasa otkrili do sada nezabeleženu komoru sa magmom koja raste.

Podvodni vulkan_1731585385.jpg Izvor: Shutterstock

Na nekih 500 metara ispod površine Egejskog mora i na 8 kilometara od Santorinija, nalazi se podvodni vulkan Kolumbo. Smatra se jednim od najaktivnih podvodnih vulkana, a interesantan podatak je da je prvi put dokumentovan sredinom 17. veka. Obimnija istraživanja njegove kupe i okolnog morskog dna su preduzeta 2006. godine, kada je otkriveno da se na njegovoj severoistočnoj oblasti nalaze hidrotermalni otovori, koji izbacuju vodu obogaćenu metalima.

Najnovijom studijom koja je objavljena u oktobru prošle godine, otkriveno je da na ovom prostoru postoji i prethodno nezabeležena komora magme koja raste ispod njega i koja bi mogla da dovede do još jedne erupcije

Kada bi mogao da eruptira?

Istraživanje podvodnih vulkana nije ni malo lak posao zbog činjenice da je na ovim mestima teško postaviti seizmometre koji će meriti njihovu aktivnost. Iz tog razloga su naučnici sa Imeprijal koledža u Londonu rešili da prilikom istraživanja Kolumba, problemu pristupe na drugačiji način. Pre svega, koristeći metod inverzije talasnog oblika i njegovih veštačkih seizmičkih talasa uz pomoć kojih je moguće otkriti da li je podzemna stena kruta ili meka poput magme.

Analiza dobijenih podataka im je otkrila da se brzina ispod vulkana nakon stvaranja veštačkih talasa značajno smanjivala. Što prema njihovom mišljenju, ukazuje na prisustvo komore. Doadatnim proračunima su uspeli da otkriju i kako ona na godišnjem nivou raste brzinom od 4 miliona kubnih metara i da sada sadrži 1,4 kubna kilometra magme.

Autor studije i geofizičar Kejtan Čapkivizu sa Imperijal koledža u Londonu i njegov tim stoga smatraju da bi on za 150 godina mogao da dostigne istu količinu magme kao pre 400 godina, što bi izazvalo novu erupciju i potencijalno ugrozilo stanovništvo sa Santorinija, kao i turiste na njemu. U planu je da se u njegovoj blizini izgradi opservatorija pod nazivom SANTORY, koja će pratiti aktivnost Kolumba i na vreme uočiti opasnost.