Polarni medved je dobio konkurenciju: Analizom morskog dna kod Arktika otkriven organizam na vrhu lanca ishrane

Nakon što su istraživači izvršili analizu lanaca ishrane organizma sa morskog dna u blizini Arktika, shvatili su da se među njima krije jedan veoma uspešan predator.

Polarni medvedi_1714549072.jpg Izvor: Shutterstock

ARKTIČKO POLUOSTRVO je mesto na kom vladaju surovi uslovi i opstaju samo oni koji su uspeli najbolje da im se prilagode i ulove dovoljno plena. Sve do skoro za šampiona u ovoj kategoriji je smatran polarni medved, ali najnovija istraživanja sugerišu da bi na vrhu lokalne mreže ishrane ipak mogao da bude neko drugi.

Pre svega treba objasniti da se za mrežu ishrane uzima mapa veza koja kombinuje različite lance ishrane unutar ekosistema. Pojedinični lanci sadrže primarne proizvođače koji dobijaju energiju od Sunca ili recikliranjem mrtvog ogranskog materijala, primarne potršače koji jedu druge primarne potrošače i sekundarne koji jedu sve one koji se nalaze ispod.

Kada su morske mreže hrane u pitanju istraživači se uglavnom fokusiraju na otvorene vode kojima vladaju organizmi od planktona do polarnih medveda, često znamerujući morsko dno jer su verovali da ono nema vrhunske predatore. Međutim, izgleda da ovo nije tačno.

Istraživački tim je napravio detaljnu mapu različitih lanaca ishrane koji okružuju ostrvo Sautempton na kanadskoj teritoriji Nunavuta, i otkrio da deo mreže na morskom dnu ima isto toliko veza kao i na poršini i to u vidu ni manje ni više nego - morske zvezde.

Morske zvezde na vrhu?

Analizom 1.580 pojedinačnih životinja koje žive u obalnom ekosistemu ostrva Sautempton, istraživači su otkrili da organizmi sa morskog dna i oni na njegovoj površini imaju sličan broj trofičkih nivoa u lancima ishrane. Ali da su morske zvezde ključan deo te ishrane, posebno porodicaPterasteridae, koja se dosledno nalazila na vrhu većine pojedinačnih lanaca.

Analizama je utvrđeno da se one hrane nizom sekundarnih potrošača, uključujući školjke, mekušce, morske krastavce i sunđere. Drugim rečima, morske zvezde iz grupe Pterastidae lovile su na istim obimom kao i polarni medvedi, koji su lovili morževe, galebove, kitove beluge i foke.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Ecology.