Zona zamki: Otkrivena "oaza života" u koju svraćaju ajkule da bi se gostile

Autor Aleksandra Cvetić

Prilikom proučavanja morskog dna u blizini Maldiva, ronioci su otkrili potpuno nov ekosistem na dubini od 500 metara, u kome sve vrvi od gladnih ajkula.

Maldivi pod vodom_772570042.jpg Izvor: Shutterstock / ilustracija

OKEANI PREKRIVAJU čak 71 posto površine naše planete, stoga ne čudi da su određeni delovi još uvek nedovoljno istraženi i nepoznati čoveku. Njihovim pročuvanjem dolazi se do saznanja koja pružaju korisne informacije o podvodnim ekosistemima, a jedan takav je skoro otkriven tokom istraživanja regiona u blizini podvodnog vulkana Sato Raha kod Maldiva.

Novi ekosistem otkriven je prilikom misije - Nekton Maldivi, koja ima za cilj da sistematski istraži 20 prirodnih atola ovog ostrva i dokumentuje njihove uglavnom neistražene dubine. Region je opisan kao "zona zamki" u koju veće ribe i ajkule dolaze da bi se najele - sićušnih morskih stvorenja. Koja se zovu mikronektoni, čija veličina može da varira od 2 do 20 cm.  Poznati su po tome da mogu da plivaju nezavisno od okeanskih struja, a da noću dolaze na površinu vode kako bi lovili planktone. Ali u novooktrivenoj zoni strme litice ispod površine okeana, fosilizovani grebeni i vulkanske stene su uspele da ih zarobe u košmarnom maratonu u kom predstavljaju hranu većim predatrima.

Pored njih u lovu na mikronektone učestvuju i jata tune i velike dubokovodne ribe kao što su šiljasti oreo i alfonsino. Pomoću reflektora na podmornici u okruženju su primećene i tigar ajkule, ajkule sa šest škrga, čekićare, svilenkaste ajkule i mnoge druge. Naučnici su snimili stvorenja, prikupili uzorke i skenirali podvodnu topografiju regiona sonarom. Morski ekolog Aleks Rodžers sa Oksforda objašnjava da ova regija ima sva obeležija novog i posebnog ekosistema, kao i da "zona zamki" stvara posebnu oazu života na Maldivima ali i da postoji verovatnoća da slične sredine postoje i u blizini drugih okeanskih ostrva.

"Ranije smo posmatrali ajkule u plićim vodama na Maldivima, ali po prvi put smo uspeli da dokumentujemo ogromnu raznolikost ajkula u dubljem moru." kako tvrdi generalni direktor Instituta za istraživanje mora na Maldivima Šafija Naim. Stoga naučnici veruju da detaljnim proučavanjem regiona mogu da saznaju kako se razvio svoj čudan i izdržljiv ekosistem. Ali i da shvate kako da bolje očuvaju mikronektone, čiji opstanak je ključan za ovu ostrvsku državu - kojoj je ribolov druga najveća industrija pored turizma.