Vesti i zanimljivosti

Tužno saznanje: Svi divlji konji na svetu su izumrli

Autor Staša Miljković

Konji, za koje se verovalo da su poslednji divlji konji na Zemlji, poznati kao konji Prževalskog, zapravo su pripitomljeni konji koji su pobegli svojim vlasnicima...

Svi divlji konji na svetu su izmurli, pokazuje istraživanje koje je nedavno neočekivano izmenilo saznanja o razvoju konja.

Konji, za koje se verovalo da su poslednji divlji konji na planeti, poznati kao konji Prževalskog, zapravo su pripitomljeni konji koji su pobegli svojim vlasnicima, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Sajens (Science).

“To je bilo veliko iznenađenje”, rekla je koautorka studije Sandra Olsen iz arheološkog odeljenja Instituta za bioraznolikost i muzeja prirodne istorije pri Univerzitetu u Kanzasu i dodala da to značu da nema živih divljih konja na Zemlji.

Istraživanje je temeljeno na arheološkim istraživanjima dva lokaliteta severnog Kazahstana, zvanih Botaj i Krasniji Jar, na kojima su naučnici otkrili najranije dokaze pripitomljavanja konja pre više od 5000 godina.

Daljim istraživanjima tih korena naučnici su sekvencirali genome 20 konja iz Botaja na temelju njihovih zuba i kostiju otkrivenih na tom mestu, kao i 22 konja s čitavog evroazijskog područja. Potom su uporedili te drevne genome konja s već objavljenim genomima 18 drevnih i 28 modernih konja.

Saznajte i Hoće li divlji konji sa Suve planine nestati?

Utvrdili su da su konji Prževalskog potomci od ranije poznatih pripitomljenih konja koje su imali pripadnici naroda Botaj iz severnog Kazahstana pre 5500 godina.

To znači da su konji za koje su ljudi verovali da su divlji konji zapravo pripitomljeni konji koji su odbegli i podivljali, a ne izvorno divlji.

Prema Bet Šapiro, profesorki ekologije i evolucijske biologije sa Univerziteta Santa Kruz, to je otkriće vrlo zanimljivo.

"Menjanje reči divlji za reč podivljali jeste semantička promena koja će bolje opisati njihovu evolucijsku istoriju, ali ne bi trebalo da promeni njihov status. I dalje moramo da štitimo konje Prževalskog kao populaciju divljih konja", rekla je Šapiro koja nije bila uključena u studiju.

Pogledajte i Konji su zauvek promenili život u Velikim ravnicama

Međunarodna unija za zaštitu prirode smatra konje Prževalskog ugroženom vrstom. Konji okrugloga stomaka, kratkih nogu crveno-smeđe do bež boje kretali su se prostranstvima središnje Azije, Evrope i Kine. Evidentirani su kao nestali u divljini 1960-ih, ali uz brojne programe uzgoja i vraćanja u prirodu njihov broj je povećan.

Otkriće je takođe pokrenulo novo istraživanje kojim se želi utvrditi pravo poreklo današnjih pripitomljenih konja.

"Sadašnja saznanja sugerišu da su svi današnji pripitomljeni konji potomci onih koji su prvi put pripitomljeni u Botaju na severu današnjeg Kazahstana", kaže naučnik francuskog nacionalnog centra za naučna istraživanja Ludovik Orlando.

"Međutim istraživanje genom dalo je neočekivane rezultate”. S obzirom na to da konji iz Botaja nisu preci današnjih pripitomljenih konja “poreklo današnjih domaćih konja mora da se potraži megde drugde”.