Vesti i zanimljivosti

Retka genetska mutacija u borbi protiv virusa

Autor Vuk Ilić

Virusi su, da tako kažemo nesposobne, ali pametne male "stvari". Kako ne mogu da naprave svoje proteine, oni koriste naše kako bi preživeli.

Ali šta bi se desilo kada bismo virusima dali "razbijne" proteine. Neverovatno retka genetska mutacija, nađena kod brata i sestre, radi upravo to što ih čini imunim na mnoge klase virusa. Pored toga, ovo neverovatno otkriće predlaže nove načine u borbi protiv virusa.

Međutim, imunost na viruse dolazi uz možda preveliku cenu. Kako prenosi Dnevnik medicine Nove Engleske, slučaj ovo dvoje mališana je tek drugo na svetu. Pre njih ovu genetsku mutaciju imala je beba koja je umrla nakon 74 dana. Jedanaestogodišnji dečak i šestogodišnja devojčica imaju mnoge zdravstvene probeleme, gubitak sluha, krhke kosti i slab imuni sistem. Što ovu mutaciju čini još neverovatnijom, s' obzirom da ni jedno ni drugo nije imalo infekciju uva, a kamoli grip.

Njihova retka genetska mutacija zapravo utiče na osnovni biološki proces koji se nazva glikozilacija. Glikozilacija je enzimski proces koji dodaje glikane na proteine, lipide, ili druge organske molekule.Ovaj enzimski proces proizvodi jedan od fundamentalnih biopolimera nađenih u ćelijama (pored DNK, RNK, i proteinaVećina proteina sintetizovanih u ER se podvgava glikozilaciji. To je enzimski-usmeren mesto-specifičan proces, za razliku od ne-enzimske hemijske reakcije glikacije. Glikozilacija se takođe odvija u citoplazmi i jedru kao O-GlcNAc modifikacija.

Ukoliko se zaustavi spajanje glikana na proteine, virusi ne mogu da prave svoje zaštitne "oklope". Samim tim mnogi virusi kao oni koji izazivaju grip, herpes, denga groznicu, hepatitis C i HIV, neće moći da se razviju. Dakle, antivirusni tretman bi mogao da se zasniva na privremenom blokiranu glikolizacije i to bez preteranih neželjenih efekata. Jedan lek koji cilja na glikolizaciju trenutno se koristi na pacijentima koji su zaraženi HIV virusom i rezultati su za sad obećavajući. "Najgori sporedni efekat za sada je nadimanje.", izjavio je dr Serđo Rozencvajg.