Najveći teleskop na svetu uskoro u funkciji

Dugo odlagani projekat izgradnje mega-teleskopa sa rezolucijom deset puta većom od Habla će izgleda početi da se ostvaruje: Havaji su pristali da iznajme parcelu za teleskop i zvanična izgradnja može početi već u aprilu.

Tridesetometarni teleskop (TMT) datira iz 1990-ih, kada je ideja pokrenuta od strane kalifornijskih naučnika. U godinama koje su sledile, ideja se pretvorila u detaljan i realan plan: Skoro 30,5 metara široko ogledalo sačinjeno od nešto manje od 500 segmenata, postavljeno u astronomskom parku na vrhu uspavanog vulkana Mauna Kea, gde će raditi sve od detekcije svetla sa najstarijih zvezda do potrage za dokazima o postojanju tamne materije.

Zašto se toliko dugo čeka na realizaciju? Pre svega zbog novca – Tehnološki institut u Kaliforniji, Univerzitet u Kaliforniji i Asocijacija kanadskih univeziteta za istraživanje u astronomiji su potrošili 120 miliona dolara na dizajniranje TMT, a i dalje im fali novca za završetak konstrukcije, iako planiraju da počnu svakako. Poslednja procena cene projekta je iznosila 970 miliona dolara.

Međutim, pored novca, TMT je bio zadržan na sudu. Zbog toga što će biti lociran na vrhu zaštićene zone, lokalna grupa zagovornika se pobunila protiv projekta, tvrdeći da šteti prirodnom staništu vekiju bube (Nysius wekiuicola), insekta koji je pronađen na planinskim vrhovima nedaleko od lokacije. Takođe, zakup je takođe završio na sudu, budući da je Vrhovni sud Havaja otkrio da je državni Odbor za zemljište napravio grešku kada ga je odobrio prošle godine.

Do kraja februara, Univerzitet na Havajima je izglasao 15 prema 1 u korist TMT zakupa, koji će iznositi milion dolara godišnje u naredne tri decenije. Projekat je takođe objavio nove detalje, koje je naučna animatorka Dana Beri dodala na opštu sliku četrnaestospratnog teleskopa – poput pristupnih puteva i reflektivnog materijala koji će pomoći u regulisanju unutrašnje temperature uređaja.

Sve ovo ukazuje da je TMT spreman za rad – uprkos nedostatku potpunog budžeta. Nije neobično za dugoročne projekte poput ovog da se pokreću bez punog budžeta. Međutim, imajući u vidu da su odlaganja zaustavila projekat za čitavu deceniju, ne bi bilo veliko iznenađenje da TMT ne bude završen do 2021. godine.

Ipak, čekali smo mnogo milenijuma da zavirimo u najdalje delove naše galaksije – šta je još par godina?