VULKANSKA VOLTAŽA: Kako vulkanske erupcije stvaraju munje?

Nedavna otkrića rasvetljavaju zamršene procese koji stoje iza vulkanskih munja.

Vulkanska erupcija stvara munju Izvor: MATHIAS RECART / AFP / Profimedia

KADA JE ČILEANSKI VULKAN KALBUKO uz tutnjavu oživeo aprila 2015. godine, eksplodirao je bez nekog većeg prethodnog upozorenja. Oblak pepela podigao se u atmosferu na visinu od 23 kilometra, izazivajući spektakularnu oluju koja je proizvela hiljade munja.

Iako najviše i najjače vulkanske eksplozije proizvode najbleštavije pojave, svaka vulkanska erupcija ne izaziva munje. Naučnici upravo počinju da shvataju brojne složene procese koji određuju koje erupcije to čine.

Jačina erupcije i prisutnost vode igraju značajne uloge. Istraživanje nedavnih erupcija na Aljasci i u Indoneziji razjasnilo je kako led može da učestvuje u stvaranju munje. Tačna srazmera leda i pepela neophodna za stvaranje munja i dalje je nejasna. Istraživači nastavljaju da nadziru veće erupcije u potrazi za odgovorima.

Vulkanske munje
Izvor: FRANCISKO NEGRONI

GDE: Los Lagos, Čile

KADA: april 2015.

KARAKTERISTIKA: Vulkan Kalbuko eruptirao je aprila 2015. godine u dve početne faze, eksplodiravši prvi put posle 1972. godine. Živopisne detalje eksplozije bogate munjama snimio je fotograf Francisko Negroni.

KAKO VULKANSKE ERUPCIJE STVARAJU MUNJE?

1. Magma se razlaže

Kako se magma diže ka površini vulkana, voda u njemu se brzo pretvara u paru, koja razbija otopljene stene u sićušne komade. Ovo stvara naelektrisane čestice tokom najranije faze erupcije.

2. Čestice se sudaraju

Dok se oblak od pepela rasprskava u atmosferi, gusto zbijene čestice se sudaraju. Od trenja primaju i otpuštaju elektrone i stiču električni naboj.

3. Naelektrisanja se razdvajaju

Unutar oblaka pozitivno naelektrisane čestice počinju da se razdvajaju od negativno naelektrisanih čestica, usled čega dolazi do neravnoteže naelektrisanja koja stvara dovoljno snažno električno polje da izazove munje.

4. Voda se smrzava

Ako se oblak podigne dovoljno visoko u atmosferu, stvoriće se led. Oblaci bogati vodom proizvode više ledenih kristala. Kada se led, grad i superohlađene kapljice sudare, učestalost munja vrtoglavo raste.

NAPISALA: AJRIN BERMAN-VAPORIS I DŽEJSON TRIT