Pordmornica Titan kompanije OceanGate, koja je nestala prošle nedelje nakon samo sat vremena i 45 minuta od početka zarona je kako dokazi sugerišu pretpela imploziju i potonula na okeansko dno.

Spasilački timovi iz nekoliko zemalja proveli su četiri dana pretražujući hiljade kvadratnih kilometara otvorenog mora sa avionima, brodovima i podvodnim robotima u potrazi za bilo kojim znakom spomenute podmornice. Sve dok ostaci krhotina nisu otkriveni na morskom dnu, postojala je nada da su članovi još uvek živi - vođena je trka sa vremenom jer je podmornica imala zalihe kiseonika za svega par dana. U jednom trenutku je čak doveden i kanadski brod sa hiperbaričnim komorama za rekompresiju koja može da primi čak šestoro ljudi.
Obalska straža Sjedinjenih država je prilikom izjave za medije u četvrtak 22. juna, otkrila da khotine otkrivene u blizini olupine Titanika ukazuju da su u pitanju ostaci podmornice Titan, koja je najverovatnije potonula usled pritiska na podmornicu. Ipak, podvodni roboti ostaju u zoni pretrage kako bi prikupili sve dokaze, nakon čega će stručnjaci dati konačan sud šta je bio uzrok smrti petoro muškaraca koji su se nalazili u Titanu.
Prema nekim teorijama, razlog za ovo je mogao da bude kvar na trupu napravljenom od ugljeničnih vlakana i titanijuma ili kvar na gledištu - staklenom ekranu koji je sertifikovan za bezbednu upotrebu do dubina od 1.300 m.
Ko su poginuli putnici iz podmornice?
Šahzada Davud je bio britanski državljanin i biznismen pakistanskog porekla. U njegovoj biografiji stoji da je član upravnog odbora poznatog američkog SETI instituta, neprofitne istraživačke organizacije koja se bavi istraživanjima o životu i inteligenciji u svemiru. Članovi porodice u intervjuu za BBC su otkrili da su on i njegov 19-godinšnji sin Suleman bili "na putovanju ka olupini Titanika u Atlantskom okeanu".
Hamiš Harding je britanski biznismen i milioner, pilot i istraživač koji živi u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. U njegovom vlasništvu se nalazi kompanija Action Aviation, koja se bavi prodajom privatnih aviona. Prošle subote, on je preko društvenih mreža najavio da će biti deo misije, iako je pomenuo poteškoće sa kojima se ranije ove godine kompanija suočila u sprovođenju sličnih ekspedicija.
Pol-Anri Naržeoleu je bio francuski istraživač koji je svoj život posvetio proučavanju RMS Titanika. Olupinu je posetio 37 puta,pored toga on je pilot sa velikim iskustvom: bio je komandant Prve grupe ronilaca za čišćenje od 1976. do 1978. godine. Zatim je raspoređen u Grupu za intervencije sous la Mer (GISMER) , da bi od 1986. godine predvodio zarone podmornice Nautila, u oblasti olupine Titanika.
Stokton Raš je bivši vojni oficir i izvršni direktor OceanGate-a , kompanije koja je posedovala nestalu podmornicu. Sa diplomom vazduhoplovnog inženjerstva na Univerzitetu Prinston, sa 19 godina postao je najmlađi pilot mlaznog transporta na svetu, kako je objašnjeno na sajtu njegove kompanije. Prilikom izgradnje podmornice Titan, sarađivao je sa NASA-om, Boingom i Univerzitetom u Vašingtonu.
"Ovi ljudi su bili pravi istraživači koji su delili izrazit avanturistički duh i veliku strast za istraživanje i zaštitu svetskih okeana", navodi se u saopštenju kompanije OceanGate.
Prilikom potonuća Titanika nakon što je udario u santu leda, tokom 1912. godine, poginulo je više od 1.500 ljudi. Njegova olupina se nalazi na oko 1.450 kilometara istočno od Кejp Кoda, u američkoj državi Masačusets, i 640 kilometara južno od Sent Džonsa, Njufaundlenda.