Otkriven prvi organizam koji se hrani - virusima: Kako ovo može da utiče na njihovu evoluciju?

Jedna vrsta planktona koja naseljava slatkovodnu vodu širom sveta je prema tvrdnjama naučnika prvi poznati organizam koji preživljava tako što se hrani samo virusima.

Planktoni jedu viruse_1672672963.jpg Izvor: Shutterstock

VEĆINA prethodnih istraživanja je pružala oskudne dokaze u prilog hipotezi da vodeni organizmi jedu viruse, ali tim predvođen Džon DeLongom sa Univerziteta Nebraska-Linkoln tvrdi da se sada sa sigurnošću može reći kako oni mogu biti hrana baš kao i bilo koji drugi predator.

"Oni se sastoje od zaista dobrih stvari - nukleinskih kiselina, puno azota i fosfora. Stoga bi dosta organizama trebalo da ih želi kao hranu", objasnio je DeLong. Iako je poznato da neki mikrobi slučajano konzumiraju viruse,  da bi se kvalifikovali kao deo lanca ishrane - organizam mora da dobije značajnu količinu energije ili hranljivih materija.

Šta se desi kad pomešate viruse i planktone u nekoliko kapljica vode?

Za potrebe studije dr DeLong i njegov tim su prikupili uzorke vode iz jezera, iz kojih je naknadno "izvučeno" par kapljica i u koje je dodata "velika porcija" Chlorovirus-a. Posmatrajući ispod mikroskopa, shvatili su da jednoćelijski organizam Halteria ne samo da konzumira dodati virus, već i da je virus takođe podstakao njegov rast i povećao populaciju za oko 15 puta.

"Naši rezultati sugerišu da perzistentnost virusa ne zavisi samo od faktora životne sredine, već i od ishrane predatora", napisali su naučnici u studiji. I zaključili kako je verovatno da ishrana vrši selektivni pritisak i utiče na evoluciju određenih fenotipova virusa, kako bi se oni efikasno implicirali unutar domaćina.