Gorka misterija: Sekvenciranjem genoma iz 6.000 godina starih semenki lubenice otkriveno kakav ukus je imala

Istraživanjem pećine sa područja Sahare, naučnici su otkrili ostatke koji su im omogućili da otkriju misteriju evolucije najslađeg voća.

Lubenica_687521710.jpg Izvor: Shutterstock

SEMENKE LUBENICE stare 6.000 godina su otkrivene još tokom 1990-ih prilikom arheološkog iskopavanja pećine Uan Mugag, koja se nalazi u delu Sahare koji pripada Libiji. Naučnici pretpostavljaju da je zbog suvog i slanog vazduha u pećini, seme ostalo dobro očuvano - što je timu iz Kraljevske botaničke bašte iz Velike Britanije omogoućilo da sekvenciraju njen DNK.

Danas se na godišnjem nivou proizvede više od 200 miliona tona domaće lubenice, zbog čega se ona smatra za jednu od najvažnijih namirnica u Centralnoj Aziji. Ali opšte je prihvaćeno da voće sa crvenim mesom potiče iz Afrike, gde je njen bliski rođak - C. lanatus subsp. cordophanus, prvi put pripitomljen u dolini Nila i teritoriji današnjeg Severnog Sudana.

Da bi bolje razumeli proces domestikacije ove biljke, istraživači su prikupili i analizirali desetine semena i srodnika lubenica iz kolekcije herbarijuma koji pripada Kraljevskoj botaničkoj bašti. Ispitivanjem genoma je potvrđeno da su semenke iz Share pripadale jednoj od najstarijih vrsta divlje lubenice i da su verovatno sadržale veoma gorku pulpu.

Pored toga što su pružile vredan uvid u proces pripitomljavanja - Citrullus lanatus, otkrile su na koji način su se drevni ljudi hranili ali i njihov stil života. Pa zato sada znamo da su drevni poljoprivrednici sa područja Sahare uzgajali ovu vrstu lubenice tokom dužeg vremenskog perioda i to ukrštanjem određenih gorkih vrsta sa onim koje su imale svetlo-crveno meso.

Međutim, ono što nije poznato je u kom trenutku u istoriji je lubenica počela da liči na voće koje danas kupujemo u prodavnicama i na pijacma. Studija je objavljena u časopisu Molecular Biology and Evolution.