Idemo na Mars? Naučnici potvrdili da su otkrili idealnu biljku za sadnju na neplodnom tlu

Naučnici tvrde da su otkrili idealnog kandidata koji ne samo da bi bio odlična početna poljoprivredna kultura, već bi mogao da se iskoristi i kao đubrivo.

Biljke na Marsu Izvor: Shutterstock / ilustracija

Uslovi na Crvenoj planeti su mnogo suroviji i zemljište na njoj nije izuzetak. Ne samo da je tle posno i u njemu nema organske materije i korisnih mikroba, nego je i veoma zasićeno solima i mineralima zbog čega većina biljaka sa Zemlje nikada ne bi mogla da uspe u njemu. Nova naučna studija, međutim, predlaže rešenje - lucerku, Medicago sativa.

Sposobna ne samo da preživi, već i da se razvija u vulkanskom zemljištu sličnog sastava kao ono koje pokriva Mars, naučnici smatraju da bi mogla da predstavlja izuzetno dobar temelj kao početna kultura, kako piše Sajns Alrt a prenosi RTS.

Lucerka bi vremenom oplemenila zemlju na plantažama na kojima se gaji, a osim za hranu, njeni ostaci bi mogli da se koriste za đubrenje i dodatno obogaćivanje zemlje u kojoj bi kasnije mogli da se uzgajaju repa, rotkvice i zelena salata.

"Zbog niskog sadržaja hranjivih materija u zemljištu Marsa i visokog saliniteta vode ne bi mogli da se gaje usevi. Zbog toga je od suštinske važnosti da se dugoročno poveća hranjivost zemljišta i smanji salinitet", navodi se u novoj studiji, objavljenoj u časopisu Plos One.

Od lucerke do salate

Prethodna istraživanja pokazala su da čak i one izuzetno izdržljive biljne kulture sa Zemlje ne bi mogle uspešno da se uzgajaju bez donošenja i dodavanja đubriva zemljištu u kojem bi rasle. Tu na scenu stupa lucerka. Stručnjaci su utvrdili da bi lucerke mogle da rastu u regolitu Marsa bez dodavanja đubriva.

Još važnije, testirano je i kako bi se simulirani regolit sa Marsa ponašao ukoliko bi se nađubrio lucerkom. Repa, rotkvice i zelena salata - tri biljke koje zahtevaju vrlo malo održavanja, brzo rastu i nije im potrebno mnogo vode - uspešno su uzgojene u njemu.

Postoji začkoljica - potrebna je sveža, slatka voda. Na osnovu daljih eksperimenata, naučni tim misli da bi slana voda sa Marsa mogla da se tretira bakterijama i onda filtrira kroz vulkansku stenu kako bi se dobila sveža, slatka voda potrebna za uzgoj.

"Prvi put je osmišljena integrisano korišćenje biođubriva i mikroba za obradu bazaltnog regolita i slane vode kako bi se stvorili resursi za održiv uzgoj biljaka", navode istraživači.

Uzgoj lucerke na Marsu i njeno korišćenje u oplemenjivanju tla rešilo bi mnoge logističke probleme transportovanja ogromnih količina đubriva i hrane milionima kilometara do Marsa.