Vesti i zanimljivosti

"Leteći zmaj" otkriven u pustinji Atakama: Čileanski naučnici pronašli fosilne ostatke pterosaurusa iz doba Jure

Autor Milana Petrović

Leteći gmizavac pripadao je grupi ranih pterosaurusa koji su lutali zemljom pre 160 miliona godina.

Izvor: JOHN SIBBICK / Sciencephoto / Profimedia

Naučnici su otkrili fosilne ostatke takozvanog "letećeg zmaja", pterosaurusa iz doba Jure koji je ranije bio poznat samo na severnoj hemisferi - i u Čileu!

Leteći gmizavac pripadao je grupi ranih pterosaurusa koji su lutali zemljom pre 160 miliona godina, imao je dugačak, zašiljen rep, krila i oštre zube, preneo je Rojters.

Fosilni ostaci takozvanog "letećeg zmaja" otkriveni su u pustinji Atakama u ovoj južnoameričkoj zemji.

Pterosauri međutim nisu stvarno bili "leteći dinosaurusi" kako se često kaže. Kao ni mnogi izumrli morski reptili poput ihtiosaurusa, pterosauri ne pripadaju grupi dinosaurusa iako im – iz naše perspektive – veoma nalikuju, a i živeli su u isto vreme.

Paleontolozi su do sada otkrili raznovrsne primerke ove životinje koji su planetu nastanili pre oko 160 miliona godina. Neki od njih su bili sasvim majušni, živeli su među drvećem i hranili se insektima. No, među pterosaurima su bila i najveća leteća stvorenja svih vremena kao što je kecalkoatl, koji je ime dobio po asteckom pernatom zmijolikom bogu.

Novootkrivene fosilne ostatke otkrio je Osvaldo Rohas, direktor Prirodnjačkog i kulturnog muzeja u pustinji Atakama, a zatim su ih dodatno istražili naučnici sa Univerziteta u Čileu.

Detalji o otkriću tih stvorenja u južnoj hemisferi objavljeni su u časopisu "Akta Palaeontologika Polonika“.

Otkriće ukazuje na bliske veze i moguću migraciju između severne i južne hemisfere u vreme kada se verovalo da je većina južnih kopnenih masa sveta bila povezana na super kontinentu zvanom Gondvana.

"Postoje pterosaurusi pripadnici ove grupe i na Kubi, koji su očigledno bili obalske životinje, pa su najverovatnije migrirali između severa i juga ili su možda jednom došli i ostali, ne znamo“, rekao je Džonatan Alarkon sa Univerziteta u Čileu, naučnik koji je vodio istragu.

(nationalgeographic.rs/Kurir.rs/NYPost/Reuters)