Na Marsu snimljen hiljadu i po kilometara dugačak oblak ledene pare (FOTO)

Evropska agencija za istraživanje svemira objavila je fotografiju napravljenu iz letelice „Mars ekspres“, na kojoj je neverovatan prizor – 1.500 kilometara dugačak oblak koji se „izliva“ iz džinovskog, skoro 20 kilometara visokog, ...

Izvor: Foto: Reuter Nasa

Izuzetan fenomen naučnici posmatraju već nedeljama, a na prvi pogled deluje kao da je vulkan spreman za erupciju, posebno zbog toga što stručnjaci procenjuju da je od prethodne prošlo 50 miliona godina, piše Njujork tajms.

Ispostavilo se, ipak, da postoji jednostavnije objašnjenje za „buđenje“ uspavanog džina – formiranje ogromnog oblaka pod uticajem meteorološkog fenomena poznatog kao „orografsko podizanje“.

Saznajte i Kako je Mars postao hladno i nenastanjivo mesto kakvo je danas?

U tom slučaju oblaci se formiraju pod uticajem vetra koji udara u neku reljefnu strukturu (u ovom slučaju veliki Arsia Mon) i usmerava se na gore, hladeći se i šireći pod uticajem nižeg atmosferskog pritiska.

Rezultat toga je da se vodena para u vazduhu kondenzuje, zamrzava i stvara oblake. „Orografsko podizanje“ je jedan od razloga zašto su planinski predeli na Zemlji najčešće obavijeni oblacima.

Uprkos tome što je atmosfera na Marsu mnogo ređa nego na Zemlji i, prema procenama, sadrži daleko manje vode, na Crvenoj planeti i dalje postoje ovakvi „zaleđeni“ oblaci, kaže Eldar Noe Dobrea, naučnik sa Instituta za planetarnu nauku.

Trka do Marsa: Ko će prvi sleteti na Crvenu planetu?

Ističe da je jasno da ovde nije u pitanju vulkansko buđenje, jer bi letelica u orbiti Marsa otkrila porast nivoa metana, sumpor-dioksida i drugih gasova koji su proizvodi erupcija.

Izvor: RTS