Astronomi zbunjeni: Otkrivena "uvrnuta" galaksija bez tamne materije

Astronomi su pronašli daleku galaksiju u kojoj nema tamne materije, misterioznog i nevidljivog "kostura" univerzuma, za koji se smatra da čini oko 27 odsto svemira.

Izvor: Foto: EPA/NASA

Tamna materija se tako naziva zato što se ne može videti, a naučnici za njeno postojanje znaju na osnovu posmatranja njenog uticaja na kretanje nebeskih trela koja mogu da vide, kao što su zvezde.

Pretpostavlja se i trebalo bi da tamne materije ima svuda.

Međutim, astronom s univerziteta Jejl Piter van Dokum i njegove kolege su otkrile veliku i staru galaksiju s relativno malim brojem zvezda koje se kreću bez vidljivog uticaja tamne materije, navodi se u studiji danas objavljenoj u časopisu Nejčr (Nature).

Otkriće koje je iznenadilo naučnike: Sve galaksije rotiraju istom brzinom

To otkriće ipak neće potresti temelje fizike, već će, kako kažu naučnici, nedostatak tamne materije pomoći dokazivanju njenog postojanja.

Astronom Stejsi Mekgo, koja nije bila deo istraživačkog tima, otkriće je nazvala "intrigantnim" i dodala da je reč o "uvrnutoj galaksiji".

Pogledajte i  Poreklo naše galaksije

Van Dokum proučava difuzne galaksije, prostorno ogromne, ali s malim brojem zvezda. Zbog toga su napravili i svoj teleskop, "Dragonflaj" (Dragonfly, Vilin konjic).

Pomoću "Dragonflaja" su pronašli galaksiju u sazvežđu Kit, veliku kao Mlečni put ali sa samo jedan odsto njegovih zvezda. Merenjima brzine kretanja zvezdanih jata došli su do zaključka da je to brzina koja se ostvaruje kada nema tamne materije. Takođe, merenjem ukupne mase galaksije zaključeno je da je u celini čine zvezde.

Naša čudnovata planeta: 7 neverovatnih stvari koje niste znali o Zemlji

Drugi naučnici, nezavisno od stava o samoj tamnoj materiji, ne dovode u pitanje kalkulacije ali navode da su rezultati zbunjujući.