Vesti i zanimljivosti

VELIKO FINALE: Kasini sutra završava svoju trinaestogodišnju misiju na Saturnu

Autor Aleksandra Jovanović

Kraj je veoma blizu: Nasina letelica Kasini će sutra okončati uspešnu trinaestogodišnju misiju na Saturnu koja je donela mnoga saznanja o toj gigantskoj gasovitoj planeti.

Izvor: Ilustracija Foto: Profimedia

Sonda Kasini koja je u orbiti Saturna od 2004. godine, počela je manevar spuštanja u atmosferu te planete gde će se raspasti i time veličanstveno završiti plodnu naučnu misiju.

Lansirana 1997, sonda Kasini stigla je do Saturna 2004. godine i od tada pomoću svojih 12 instrumenata prikuplja podatke o njemu. Zalihe goriva su gotovo istrošene i američka svemirska agencija Nasa odlučila se za veliki finale koji je riskantan, ali potencijalno naučno dragocen.

Tajne svemira: 12 neobičnih činjenica koje možda niste znali o Sunčevom sistemu

„Kasini je izvanredna misija koja je revolucionalizovala naše razumevanje o našem Sunčevom sistemu“, rekao je Aleksander Hejs, profesor astronomije na Univerzitetu Kornel u Njujorku.

Description: IF Software:IDL TIFF file Created: e Photoshop CC 2015
Izvor: Profimedia/Shutterstock
Talasasta struktura Saturnovih prstenova Foto: Profimedia

Tokom gotovo 300 orbita oko Saturna letelica je napravila važna otkrića kao što su more tečnog metana na Titanu, njegovom najvećem prirodnom satelitu ili postojanje slane vode ispod zaleđene površine Encelade, malog Saturnovog meseca.

Pogledajte video koji otkriva šta smo naučili tokom misije Kasini:

Sonda treba da uroni u atmosferu Saturna 15. septembra. Da bi to uradila, letelica će se približiti Titanu, iskoristiti gravitacioni pritisak tog meseca da bi ušla u orbitu između prstenova Saturna i gornjeg dela njegovog gasovitog sloja, i prvi put će ispitati taj prazan prostor od 2.700 kilometara.

„Kasini je imao brojne naučne premijere i to će se nastaviti, jer će njeni instrumenti sakupljati uzorke atmosfere Saturna do poslednjeg sekunda“, rekla je Linda Spilker, vodeća naučnica te misije u laboratoriji Nase u Kaliforniji.

„Sonda će emitovati podatke takoreći u realnom vremenu tokom ulaska u atmosferu, što je bez presedana za Saturn“, rekla je ona.