Ajnštajnova teorija relativiteta na testu: hoće li je raketa Vega potvrditi ili opovrgnuti?

Evropska svemirska agencija lansirala je juče prototip rakete čiji će zadatak biti da potvrdi teoriju opšteg relativiteta koju je postavio i pre 100 godina objavio Albert Ajnštajn.

Izvor: Foto: AP

Vega raketa poletela je sa Evropskog svemirskog centra u Kuruu, u Francuskoj Gvajani, noseći u orbitu “tehnološki demonstrator” nazvan LISA Pathfinder.

Misija letilice je da detektuje gravitacione talase koje je Ajnštajn predvideo svojom teorijom, a koji bi trebalo da se nalaze svuda po svemiru.

Otkrijte: 9 stvari koje niste znali o Albertu Ajnštajnu

Gravitacioni talasi nastaju kada masivni objekti poput crnih rupa ili umirućih zvezda ubrzavaju kroz svemir. Dosadašnji pokušaji da se oni detektuju bili su neuspešni, a naučnici veruju da je to zbog toga što su gravitacioni talasi veoma niske frekvencije.

“Gravitacioni talasi su sledeće područje koje astronomi žele da istraže”, kazao je za AFP Alvaro Himenes Kanete, direktor naučnog i robotskog istraživanja ESA.

“Testiranjem predviđanja koje je Ajnštajn postavio pre 100 godina sa detektorom LISA Pathfinder, utiremo put ka fundamentalno novom prozoru u svemiru”, istakao je on.

Jeste li znali da GPS sistem ne bi funkcionisao bez Ajnštajnove genijalnosti?

Tokom naredne dve sedmice, LISA Pathfinder će putovati do svoje konačne destinacije, stabilne tačke u svemiru L1, udaljene 1,5 miliona kilometara od Zemlje ka Suncu.

Ako sve bude teklo po planu, LISA Pathfinder bi trebalo da svoju šestomesečnu naučnu misiju započne početkom marta 2016.

Izvor: Tanjug