Vesti i zanimljivosti

Novi pogled teleskopa Habl na "Stubove stvaranja" (VIDEO)

Autor Milan Simonović

Čuveni gasni oblaci u dubokom svemiru koje je svemirski teleskop Habl uslikao pre 20 godina, ponovo su fotografisani, a rezultat izgleda gotovo nestvarno. Šta se to tako značajno promenilo - kosmos ili tehnologija?

Izvor: Foto: NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team, STScI, J. Hester and P. Scowen

Naučnici su usmerili teleskop ka čuvenoj Orlovoj maglini, poznatoj i kao Mesje 16 (M16), gde su uslikani čuvenu "Stubovi stvaranja". Nova i poboljšana fotografija nastala je zahvaljujući stalnom unapređivanju teleskopa Habl u proteklih 25 godina.

Pogledajte i: Najbolje fotografije patuljaste planete Cerere do sada

"Ona nam omogućava da prikažemo koliko je Habl napredovao za 25 godina posmatranja", rekao je Pol Skoven sa Državnog univerziteta u Arizoni, jedan od astronoma koji su pomogli da se načini prvobitna legendarna fotografija. "Zaista je izvanredna", dodao je Skoven.

Izvor: Profimedia/Shutterstock

Saznajte i: Habl uočio najdalju kosmičku lupu do sada

Nazvana "Stubovima stvaranja" kada je otkrivena 1995. godine, Orlova maglina je za mnoge ubedljivo najpoznatija slika od svih koje je Habl načinio. Kačena je na poštanske markice, majice i jastuke, a imala je i nekoliko rundi pojavljivanja na televiziji u filmovima i sl. Smeštena oko 7.000 svetlosnih godina od Sunca, M16 je zapravo region pun gasa i prašine gde se zvezde brzo formiraju.

Description: The NASA/ESA Hubble Space Telescope has revisited one of its most iconic and popular images: the Eagle Nebula’s Pillars of Creation. This image shows the pillars as seen in visible light, capturing the multi-coloured glow of gas clouds, wispy tendrils of dark cosmic dust, and the rust-coloured elephants’ trunks of the nebula’s famous pillars. The dust and gas in the pillars is seared by the intense radiation from young stars and eroded by strong winds from massive nearby stars. With these new images comes better contrast and a clearer view for astronomers to study how the structure of the pillars is changing over time. Software:Paint.NET v3.5.11 Created: 2015:01:06 09:25:22
Izvor: Profimedia/Shutterstock
Foto: ASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

Pročitajte i: Habl uslikao formiranje planetarnih sistema

Za novu fotografiju korišćena je kamera širokog polja 3, instalirana 2009. godine, kako bi se otkrio region gde se zvezde rađaju, skoro dvostruko većom rezolucijom od prvobitnog instrumenta. Kao i kod originalne fotografije, snimljene planetarnom kamerom širokog polja 2, elementi su prikazani različitim bojama: Crvena otkriva pojedinačno jonizovan sumpor, plava prikazuje duplo jonizovan kiseonik, a zelena naglašava vodonik.

Pogledajte i: Novi Hablov trik menja percepciju univerzuma