Dijamanti na repu Škorpije (VIDEO)

Mesje 7, poznat i kao NGC 6475, je blistavo jato od oko 100 zvezda lociranih na 800 svetlosnih godina od Zemlje. Na ovoj novoj slici ono se ističe u odnosu na veoma bogatu pozadinu od stotina hiljada bleđih zvezda, u pravcu centra Mlečnog puta.

Staro oko 200 miliona godina, Mesje 7 je tipično sredovečno otvoreno jato, koje zauzima prostor od oko 25 svetlosnih godina u svemiru. Kako stare, najstarije zvezde na slici će eksplodirati kao supernove. Gledajući dalje u budućnost, ostatak bledih zvezda, koje su daleko brojnije, će se polako odaljiti sve dok ne postanu dovoljno udaljene da se više ne smatraju jatom.

Otvorena zvezdana jata poput Mesje 7 su grupe zvezda rođene skoro istovremeno i na skoro istom mestu, nastale od ogromnih kosmičkih oblaka gasa i prašine u domaćoj galaksiji. Ove grupe zvezda su veoma interesantne za naučnike, zato što zvezde u njima imaju skoro istu starost i hemijski sastav. To ih čini neprocenjivim za proučavanje zvezdanih struktura i evolucija.

Zanimljiva stvar na slici je da, iako veoma popunjena zvezdama, pozadina nije uniformna, već je značajno izbrazdana prašinom. To je najverovatnije samo slučajno poravnanje između jata i oblaka prašine. Iako je primamljivo spekulisati da su tamne pruge ostaci oblaka iz kojeg se formiralo jato, Mlečni put će napraviti skoro punu rotaciju tokom života ovog jata, sa dosta reorganizacija zvezda i prašine kao rezultat. Tako da će prašina i gas iz kojih se Mesje 7 formirao, kao i zvezdano jato samo, poći svojim putevima jedno od drugog.

Prvo pominjanje zvezdanog jata javlja se kod matematičara i astronoma Klaudija Ptolomeja, oko 130. godine, koji ju je opisao kao “maglinu koja prati žaoku Škorpije”, što je veoma precizan opis, imajući u vidu da je to posmatrao golim okom. U njegovu čast, Mesje 7 se ponekad naziva Ptolomejevo jato. Godine 1764. Šarl Mesje ga je ubacio pod rednim brojem sedam u svoj Mesje katalog. Kasnije, u XIX veku, Džon Heršel opisao je izgled ovog objekta kroz teleskop kao “grubo razbacano jato zvezda” – koji ga savršeno sumira.

Nova slika Evropske južne opservatorije La Sila u Čileu pokazuje blistavo zvezdano jato Mesje 7. Lako uočeno golim okom nedaleko od repa sazvežđa Škorpije, to je jedno od najistaknutijih otvorenih jata zvezda na nebu – što ga čini veoma važnom astronomskom metom za istraživanje.