Relejni satelit sledeće generacije lansiran u orbitu (VIDEO)

Najnoviji komunikacioni satelit Nacionalne vazduhoplovne i svemirske agencije lansiran je u svemir 23. januara, u cilju ojačavanja mreže koja povezuje kontrolore na zemlji sa Međunarodnom svemirskom stanicom i istraživačkim laboratorijama koje kruže oko Zemlje.

TDRS-L relejni satelit od 3.8 tona krenuo je na svoj put iz vazduhoplovne baze Kejp Kanaveral na Floridi, montiran na raketu Atlas 5, bojeći noćno nebo svetlim narandžastim plamenom dok se uzdizao ka svemiru.

TDRS-L je najnoviji dodatak NASA-inoj mreži relejnih satelita za praćenje i prikupljanje informacija, koja omogućava gotovo neprekidan protok informacija između centrale misija i različitih istraživačkih i naučnih letelica koje kruže oko naše planete.

“TDRS konstelacija nam dostavlja podatke i snimke koje svaki dan gledamo sa Međunarodne svemirske stanice.”, izjavio je Tim Dan, direktor za lansiranje u NASA-i. “TDRS takođe pruža podršku svim podacima koje prikuplja Habl svemirski teleskop i svim naučnim misijima koje orbitiraju oko Zemlje na nižim visinama.”

TDRS program je nastao tokom ranih ’70-ih, kada je NASA tražila način na koji bi ostala u vezi sa orbitirajućim letelicama. Do tada, svemirska agencija se oslanjala na prizemne sisteme stanica, od kojih je svaka mogla da primi i pošalje podatke samo kada bi satelit prošao neposredno iznad nje.

Prva TDRS letelica lansirana je 1983. i NASA od tog trenutka održava i unapređuje sistem. Skoro 360 miliona dolara vredan TDRS-L će se pridružiti grupi od osam trenutno operativnih satelita u mrežu, od kojih svaki orbitira na visini od 35.888 kilometara.

Taj broj nudi višak grupaciji, koja je dizajnirana da radi sa šest satelita i jednim rezervnim, izjavili su zvaničnici TDRS-a.

NASA i njeni industrijski izvođači su razvili tri različite generacije TDRS satelita tokom proteklih decenija. Prva generacija uključivala je sedam letelica, koje su lansirane između 1983. i 1995, dok su tri satelita druge generacije lansirana između 2000. i 2002.

Treća generacija takođe uključuje tri letelice, od koji je prva lansirana u januaru 2013, dok će druge dve biti lansirane do 2015. godine.

TDRS “sazvežđe” je potvrdilo svoju vrednost tokom godina, kažu zvaničnici NASA-e. Sateliti uglavnom služe za podršku NASA-inih misija, ali relejni podaci letelica se koriste od strane drugih vladinih agencija takođe.

“Ne samo da ćemo pokriti ceo svet 100 odsto vremena, već ćemo to moći da uradimo u realnom vremenu.”, rekao je Badir Junes, NASA-in zamenik administratora za svemirsku komunikaciju i navigaciju.

“Bez takve podrške, morali bismo da živimo sa veoma malom pokrivenošću od oko 10 do 15 odsto. Nijedan program ljudskog svemirskog letenja ne bi mogao biti podržan, a čak bi naša sposobnost da odgovorimo u realnom vremenu na hitne slučajeve bila znatno umanjena. Zato je TDRS označen kao nacionalno blago.”

TDRS-L, koji je sagradio Boing, će proći kroz nekoliko provera u orbiti u trajanju od nekoliko meseci pre nego što bude odobren za korišćenje i predat NASA-i. Iako je satelit napravljen tako da traje barem 15 godina u orbiti, većina TDRS letelica je imalo duži vek trajanja od toga.