Privatni teretnjak stigao na svemirsku stanicu

Nedavno lansirani privatni teretni brod prepun božićnim poklonima i mrava koji putuju u svemir, povezao se sa Međunarodnom svemirskom stanicom u nedelju 12. januara, prilikom misije dostave astronautima na stanici.

Astronauti na stanici su u nedelju, rano ujutru, pomoću robotske ruke uhvatili bespilotnu Labud (Cygnus) letelicu i izvršili povezivanje ulaza, dok su oba objekta bila na udaljenosti od 418 kilometara od Zemlje. Specijalna isporuka izvršena je ljubaznošću Orbital Sajens korporacije sa sedištem u Virdžiniji, koja je lansirala Labud letelicu u četvrtak, čime je označila početak prve misije snabdevanja stanice za NASA-u.

Labud letelica je ponela 1.260 kilograma tešku opremu za osoblje stanice, uključujući sveže voće i božićne poklone. Ona je takođe ponela i osam farmi mrava za izučavanje bestežinsko stanje, 23 studentska eksperimenta i male kockaste (cubesat) satelite.

„Tovar se sastoji od vitalnih naučnih eksperimenata, provizija za posadu, rezervnih delova i drugih uređaja.“, izjavili su zvaničnici NASA-e i dodali: „Jedno sveže istraživanje biće fokusirano na proučavanje smanjene efikasnosti antibiotika tokom svemirskih letova. Drugo će ispitati kako različiti uzorci goriva sagorevaju u uslovima mikrogravitacije, koje bi moglo biti od koristi za dizajniranje materijala budućih kosmičkih letelica.“

Misija je prvobitno planirala lansiranje sredinom decembra, ali su zvaničnici Orbital Sajensa i NASA-e odložili let za januar kada je kvar sistema za hlađenje na stanici primorao astronaute da izađu u svemur i izvedu hitnu popravku.

Niske temperature i iznenadna Sunčeva baklja dodatno je odgodila poletanje za par nedelja, a Labud letelica je konačno lansirana u četvrtak sa ostrva Valops u Virdžiniji. Letelica je bila na vrhu rakete Antares.

Uprkos kašnjenju, nedeljni dolazak prošao je bez greške kada su astronauti Majk Hopkins iz NASA-e i Koiči Vakata iz Japana lako pričvrstili letelicu robotskom rukom.

„Naša prva misije pod Ugovorom o uslugama komercijalnog popunjavanja zaliha sa NASA-om izvršena je besprekorno od strane naših Antares i Labud timova, od savršenog lansiranja sa NASA-inog Vazduhoplovnog objekta u Valopsu, do hvatanja i pričvršćivanja letelice za stanicu.“, izjavio je Dejvid Tompson, predsednik i generalni direktor Orbital Sajensa.

Dogovor za dostavu vredan 1.9 milijardi dolara sa NASA-om obavezuje kompaniju da izvede barem još osam misija snabdevanja svemirske stanice do 2016. godine, čime će prevesti ukupno 18.143 kilograma zaliha do laboratorije u orbiti. Labud letelica, veličine autobusa je jednokratna letelica dizajnirana da isporuči zalihe do stanice, a potom da odvuče svo smeće i nepotrebne stvari za jednokratnu upotrebu. Letelica je posetila stanicu u septembru prošle godine tokom probnog leta, ali tom prilikom nije bila maksimalno popunjena.

Labud, trenutno na stanici poznat kao Orb-1, napustiće laboratoriju u orbiti 18. februara i biće namerno uništena 19. februara, kada se planira da izgori u Zemljinoj atmosferi.

Zvaničnici Orbitala nazvali su Orb-1 Labud kao letelica Gordon Fulerton u čast istoimenog NASA-inog astronauta koji je preminuo prošle godine.

„Veoma mi je drago da je letelica S.S.C. Gordon Fulerton obavila tako dobar posao. Baš kao što smo i očekivali kada smo je imenovali.“, napisali su zvainčnici Orbitala na Tviteru u nedelju i dodali: „Gordi bi bio ponosan!“.