Međunarodna svemirska stanica do 2024. godine

Zvaničnici NASA i Bele kuće objavili su da će Međunarodna svemirska stanica nastaviti svoj “život” barem do 2024. godine – što je za četiri godine duže od predviđenog perioda za postojanje najveće svemirske letelice ikada napravljene.

Izvor: Foto: Thinkstock

NASA-ina odluka će omogućiti naučnicima da koriste Međunarodnu svemirsku stanicu barem još narednih 10 godina, maksimizujući povratak nauke u orbitirajuću laboratoriju od 100 milijardi dolara, izjavio je Bil Gerštenmajer, glavni i odgovorni za operacije istraživanja i ljudskog svemirskog leta NASA, na telekonferenciji. Prethodno je predviđeno da projekat svemirske stanice bude obustavljen 2020. godine.

“Postoji značajna prednost u objavi da ćemo ići preko 2020. godine”, rekao je Gerštenmajer dodajući da će agencija obezbediti da budžet svemirske stanice ostane na 3 milijarde dolara godišnje tokom celog perioda rada.

Gerštenmajer je izjavio da je odluka pala nakon detaljnog pregleda sistema svemirske stanice i njihovog potencijala da nadžive predivđenu 2020. godinu. U prošlosti, NASA i njeni partneri imali su ideju da lebdeća svemirska stanica bude aktivna do 2028, što je opcija koja može biti revidirana kasnije, naveli su zvaničnici.

Međunarodna svemirska stanica je rezultat rada 15 različitih država i svemirskih agencija Sjedinjenih Američkih Država, Rusije, Evrope, Kanade i Japana. Njena izgradnja počela je 1998. godine.

Nakon 15 godina, svemirska stanica je postala nacionalna laboratorija za širok spektar svemirskih nauka i istraživanja, rekao je Gerštenmajer. Zbog toga što su naučnicima potrebne godine za planiranje, a tek potom sledi lansiranje eksperimenata do stanice, produženi rok do 2024. nudi veće šanse za inovativne eksperimente.

Odluka takođe može uticati na razvoj privatnih ljudskih letelica od strane američkih kompanija koje se nadmeću za ugovor sa NASA-om za prevoženje američkih astronauta do i od svemirske stanice. Trenutno, NASA kupuje mesta u ruskim letelicama Sojuz za Amerikance koji lete do stanice, ali se agencija nada da će početi da kupuje mest na letovima američkih svemirskih kompanija do 2017. godine. Nekoliko kompanija, poput Spejs Iks, Boing, Sijera Nevada i Blu Oridžin, razvijaju vozila u nadmetanju za NASA-in ugovor o svemirskom taksiranju.

“Sada mogu da vide kako će tržište biti otvoreno barem do 2024,” rekao je Gerštenmajer i dodao: “Tako da to zaista menja njihovu perspektivu u pozitivnom smislu.”

NASA-in trenutni ugovor za mesta na ruskim letelicama Sojuz ističe 2016. godine, tako da će agencija morati takođe da traži način za potencijalnu kupovinu dodatnih mesta u Sojuz kapsulama.

NASA-i će biti potrebni dodatni letovi za opremu. Agencija ima milijardu dolara vredan ugovor sa Spejs Iksom i Orbital Sajens korporacijom za ukupno 20 misija letenja u 2016. godini. Spejs Iks je lansirao 2 od 12 planiranih letova, dok Orbital Sajens planira da svoju prvu misiju prevoženja tovara izvede ovog meseca. Ogromna solarna erupcija u utorak 7. januara ove godine naterala je Orbital da odloži planirano lansiranje.

Rusija, Japan i Evropska svemirska agencija takođe pružaju misije popunjavanja zaliha robotike na stanici.