Lovac na asteroide posle 2.5 godine načinio prve fotografije

NASA-ina letelica, dizajnirana za „lov na asteroide“ otvorila je svoje „oči“ u pripremi za obnovu misije, šaljući prve slike nakon skoro 2,5 godine.

Izvor: Foto: NASA/JPL-Caltech

Letelica NEOWISE (Near-Earth Object Wide-field Infrared Surcey Explorer) načinila je prvi set probnih fotografija od početka njenog reaktiviranja u septembru, nakon 31 meseca duge hibernacije. Svemirska agencija želi da NEOWISE nastavi svoj lov na potencijalno opasne asteroide, od kojih neki mogu biti meta budućeg ljudskog istraživanja.

„Letelica je u odličnom stanju, a nove slike izgledaju podjednako dobro kao one načinjene pre hibernacije.“ rekla je Ejmi Mejzinger, glavna istraživačica na projektu NEOWISE u Laboratoriji za mlazni pogon NASA-e u Pasadinu, Kalifornija.

„Tokom narednih nedelja i meseci pripremaćemo se za proces obrade podataka na zemlji, a povratak u 'lov na asteroide' i prva otkrića do sada neviđenih asteroida očekujemo u narednih nekoliko meseci.“ dodala je Mejzingerova.

NEOWISE je svoj naučni život započeo kao WISE, misija skeniranja neba infracrvenim svetlom, koja je lansirana u Zemljinu orbitu u decembru 2009. godine. WISE je katalogizovala oko 560 nebeskih objekata, od dalekih galaksija do obližnjih asteroida i kometa.

WISE je ostao bez hladnjaka za vodonik u oktobru 2010, čineći dva od četiri infracrvena detektora beskorisnim. Međutim NASA nije ugasila svemirsku probu u tom trenutku, već je odobrila četvoromesečni produžetak misije poznat kao NEOWISE, koji je fokusiran na hvatanje asteroida (satelit je i dalje mogao da uoči obližnje objekte sa svoja dva detektora, koji nisu morali da budu hlađeni).

NEOWISE je otkrio više od 34.000 asteroida i označio 158.000 svemirskih stena pre nego što je ugašen u februaru 2011. godine.

Letelica se sada priprema za dodatne tri godine svemirskog lova na stene, delom i kako bi NASA uočila potencijalnu metu za ambiciozan projekat hvatanja asterodia. Ova „Asteroidna inicijativa“, koja je objavljena u aprilu, ima nameru da dovuče asteroid blizu Zemlje u stabilnu orbitu oko Meseca, gde bi bio vidljiv za astronaute.

Plan predstavlja način da se izađe u susret glavnom cilju postavljenom od strane predsednika Sjedinjenih Američkih Država, gospodina Baraka Obame, koji je 2010. godine naložio NASA-i da pošalje astronaute do Zemlji bliskog asteroida do 2025. godine, a potom i blizu Marsa do sredine 2030-ih.

NEOWISE poseduje teleskop od 40 centimetara i infracrvene kamere, kojima traži nepoznate asteroide i meri veličinu, refleksiju i termalne karakteristike svemirskih stena.

„Važno je da prikupimo što više podataka dok je letelica u dobrom stanju.“ rekla je Lindli Džonson, izvršna direktorka NEOWISE programa u Vašingtonu i dodala: „NEOWISE je veoma važan činilac koji ojačava našu sposobnost da podržimo asteroidnu inicijativu.“