Vesti i zanimljivosti

Radoznali rover ispalio sto hiljaditi laserski hitac na Marsu

Autor Milan Simonović

NASA-in Kjuriositi rover bio je brz na obaraču i ispalio je svoj 100000. laserski hitac na površini Marsa, što predstavlja naučnu prekretnicu u misiji određivanja sastava stena koje čine Crvenu planetu.

Izvor: Foto: NASA

Svaki laserski zrak, ispaljen sa Kjuriositija, poseduje skoro jednaku snagu kao milion sijalica, što je dovoljno jako da uništi stenu i prašinu na udaljenosti do 9 metara.

„#PewPewPew Iskoristio sam moć mog Hemkam lasera više od sto hiljada puta na Marsu zbog NAUKE!“ napisao je tim naučnika koji vodi misiju Kjuriositi na svom Tviteru.

Ispaljeni iz Hemkam instrumenta napravljenog od strane Francuza, na njegovoj „glavi“, laseri Kjuriositija služe za istraživanje hemijskog sastava Marsa. Hemkam ima spektrometar koji analizira svetlost koju emituju pogođeni ciljevi na Marsu. Instrument je dovoljno osetljiv da očita svetlost svakog elementa periodnog sistema.

Sto hiljaditi hitac ispaljen je u metu nazvanu „Itaka“ krajem oktobra, tvrdi NASA.

Rodžer Vijens, planetarni naučnik Nacionalne laboratorije Los Alamos i glavni istraživač Hemkama, kaže da je laserski instrument premašio očekivanja.

„Podaci prikupljeni uz pomoć ovog instrumenta pomoći će nam da unapredimo naše znanje o Crvenoj planeti i upotpuniće informacije koje su prikupljene pomoću još 9 instrumenata na Kjuriositiju, u nastavku našeg putovanja ka Maunt Šarpu.“ rekao je Vijens u saopštenju iz Los Alamosa.

Maunt Šarp, koji se uzdiže 5 kilometara iz centra Marsovog ogromnog kratera Gejl, gde se Kjuriositi spustio u avgustu 2012. godine, predstavlja glavno odredište rovera. Naučnici se nadaju da će Kjuriositi, veličine malog terenskog vozila, uspeti da otkrije tragove prastarog okruženja i nastanjivosti Marsa dok „spaljuje“ podnožje planine.

Kjuriositi rover je već otkrio nekoliko zadivljujućih stvari na Marsu pomoću Hemkama i drugih instrumenata. Pored nalaza da je Mars imao prilično mokru prošlost, rover je nedavno pomogao naučnicima da ustanove da je svaka kubna stopa Marsove površine sastavljena od 2% vode, što može biti dovoljno da se ugasi žeđ budućih astronauta.

„Hemkam je napravljen tako da ispali milion hitaca, tako da tek treba da ispričamo svoju priču do kraja“, rekao je Vijens.