NASA-ina „bolesna“ letelica bi mogla da krene u lov na vanzemaljce

NASA-in sputani svemirski teleskop Kepler mogao bi ponovo da lovi vanzemaljske planete, zahvaljujući kreativnom rešenju problema koji ga tišti.

Izvor: Foto: NASA Ames

Keplerov prvobitni lov na planete završio se prošlog maja, kada je drugi od četiri točka za održavanje orijentacije prestao da radi, oduzimajući letelici mogućnost preciznog razgledanja. Međutim, članovi misije su možda pronašli način da povrate veći deo izgubljenih sposobnosti, predlažući da nova misija pod nazivom K2 može biti izvodljiva za Keplera.

Inženjeri Keplerove misije, koji su sagradili teleskop, orijentisali su letelicu tako da je skoro paralelna sa putanjom oko Sunca. U ovoj poziciji, pritisak koji vrši sunčeva svetlost se širi podjednako po površini Keplera, smanjujući zanošenje.

Strategija daje neke obećavajuće rezultate, tvrde zvaničnici. Tokom tridesetominutnog testiranja usmeravanja, krajem oktobra, na primer, Kepler je načinio snimke udaljenog zvezdanog polja koji ima 5% prvobitnog kvaliteta slike načinjene tokom Keplerove prve misije.

„Ova druga 'lakša' slika obezbeđuje uspešan prvi korak u procesu koji može rezultirati novim osmatranjima i nastavku otkrivanja Keplerovog svemirskog teleskopa.“ rekao je Čarli Sobek, zamenik menadžera projekta Kepler, NASA-inog Ames istraživačkog centra u Mofet Fildu, Kalifornija.

Keplerov tim trenutno vrši testiranja da bi se utvrdilo da li letelica može da zadrži svoje usmeravajuće sposobnosti u periodu od nekoliko dana i nedelja, što je preduslov za otkrivanje spoljašnjih planeta.

Kepler je lansiran u martu 2009. godine u misiju otkrivanja koliko su česte zemljolike planete oko naše galaksije. Letelica pronalazi spoljašnje planete pomoću metoda tranzita, uočavajući svetlost senke prouzrokovane prolaskom, ili tranzitom nekog spoljnog sveta ispred domaće zvezde.

Kepler je bio izuzetno uspešan, uočivši više od 3.500 kandidata za planete do danas. Samo 167 njih je potvrđeno kasnijim osmatranjima, ali naučnici misije veruju da će se za njih oko 90% pokazati da su prave.

Naučnici i dalje „prosejavaju“ planine podataka koje je Kepler sakupio tokom četiri godine naučnih operacija. Keplerov tim je izrazio uverenje da će pronaći podatke slične Zemljinim, čime će ostvariti primarni cilj svoje misije.

Predložena K2 misija bi omogućila nastavak Keplerovog lova na egzoplanete, iako u nešto izmenjenom načinu. K2 bi takođe prikupljao podatke o eksplozijama supernova, zvezdanim formacijama i objektima u solarnim sistemima poput asteroida i kometa, između ostalog, rekli su članovi tima.

Keplerov tim je zvanično predstavio koncept K2 misije glavnoj komandi NASA-e, koja bi trebalo da donese odluku do kraja godine ukoliko ideja prođe fazu provere, koja se naziva „viši pregled“. Konačna sudbina K2 i letelice Kepler, biće poznata sredinom iduće godine.